Redakci to potvrdila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Lucie Trubelíková. „Na základě žádosti obce Lipůvka a stanoviska policie bude termín umístění dočasného světelného signalizačního zařízení v místě přechodu pro chodce opět prodloužen. Důvodem je zajištění bezpečnosti chodců, kteří silnici přecházejí. Pokud by byl semafor odstraněn, zlepšila by se sice dopravní situace, ale přibyly by nehody s chodci, které by mohly mít fatální následky. V tomto úseku zatím není jiné adekvátní řešení,“ sdělila Trubelíková.

Silnicí z Brna do Svitav projede zmíněnou křižovatkou v Lipůvce podle posledního sčítání ve směru od Svitav zhruba patnáct tisíc aut denně. Ve směru od Brna pak více než osmnáct tisíc. „Chodí tudy maminky s dětmi, staří lidé. Přejít silnici je v takovém provozu hodně riskantní. Když je u přechodu semafor, cítím se bezpečněji,“ řekla Deníku před časem jedna z místních žen Stanislava Kovářová.

Masarykovo náměstí v Boskovicích, ilustrační foto
Desítky milionů navíc za energie. Boskovice řeší, na co příští rok zbudou peníze

Zástupci Jihomoravského kraje uvedli, že z hlediska bezpečnosti silničního provozu je osazení semaforů u přechodu pro chodce v centru Lipůvky na místě, než se dotčená křižovatka a okolí dočkají zásadních úprav. Někteří z řidičů namítají, že semafory jsou dobré pro chodce, ale zpomalují provoz. „Kolony a zpomalení provozu na silnici číslo I/43 nejsou v tomto úseku kvůli provozu semaforů. Ale kvůli vysoké intenzitě dopravy, kterou ještě zvýšila vlaková výluka,“ uvedla krajská mluvčí Alena Knotková.

Zelená na tlačítko

A jak semafory na silnici číslo I/43 fungují? Auta mají trvale zelenou. Chodci až poté, co zmáčknou na sloupu chodecké tlačítko. Zelená se jim rozsvítí po výzvě od devíti do osmadvaceti sekund podle intenzity provozu. „Tyto intervaly jsou prodlužovány od vozidlových detektorů s tím, že v závislosti na délce celého cyklu je interval na zelenou pro chodce sedm nebo dvanáct sekund. Než chodec dostane zelenou, často se u přechodu shromáždí více lidí, kteří pak přechází ve skupině, což by mělo přispívat k plynulosti provozu,“ dodala Knotková.

Zdroj: Deník/Jan Charvát

Policisté dlouhodobě prosazují, aby se dopravní situace ve středu Lipůvky řešila komplexně a neomezovala se pouze na přechod pro chodce. Semafory vidí jako dočasné řešení. „Jako rizikové hodnotíme například umístění a parametry autobusových zastávek, nevyhovující parametry křižovatky a rozhledové poměry,“ sdělil před minulým prodloužením fungování světelné signalizace zástupce vedoucího krajského odboru dopravní policie Lubomír Sedlák.

Případné úpravy křižovatky nyní s úředníky a policií projednává Ředitelství silnic a dálnic. Další jednání je na programu v prosinci.

K boskovické Šmelcovně postaví nový most.
K boskovické Šmelcovně postaví nový most, dělníci teď začali s provizorním

Starosta Lipůvky Ivo Pospíšil je přesvědčený, že za současného stavu jsou semafory v obci nezbytné a chodci jsou díky nim alespoň částečně v bezpečí. „Lipůvku definitivně ale vysvobodí až vybudování nové silnice číslo I/73. Mám ale obavy, že já se toho asi nedočkám. Těžko se mi k tomu hledají slova. Stát nechává obce kolem silnice I/43 dlouhodobě na holičkách. A že se kvůli semaforům v Lipůvce tvoří kolony? To si nemyslím. Daleko větší problém je o kus dál na křižovatce u Kuřimi, kde auta ve velkém najíždějí z vedlejší silnice na hlavní. Tam se to vždycky zašpuntuje,“ řekl Pospíšil.

Podobně situaci zhodnotil také Martin Bezdíček z Blanska, který tímto úsekem často projíždí. „Od Brna po Lipůvku měl být dávno čtyřpruh a obchvat Lipůvky, Lažan a Milonic. Co se týká semaforů v Lipůvce, tam problém podle mě není. Prostě silnice byla projektovaná v jiné době na jiný provoz a můžeme být rádi, že se za minulého režimu vybudoval alespoň přivaděč po Českou, jinak by stála souvislá kolona na silnici I/43 celý den,“ poznamenal muž.