Podle zástupců Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a ministerstva dopravy, je v tuto chvíli nejblíže k výstavbě úsek mezi Bořitovem a Svitávkou na Blanensku, kde se počítá se čtyřpruhem. „Léta nebyly schválené Zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje, bez toho se nedala silnice připravovat. Od loňského roku je už trasa stabilizovaná v územním plánu. To, že je teď napadána u soudu a může dopadnout jakkoliv, je realita. Nebude to jednoduché, ale věřím, že se posuneme dál,“ řekl na středeční besedě v Černé Hoře na Blanensku šéf ŘSD Radek Mátl.

Velmi složitá situace je podle něj u úseku mezi Troubskem na Brněnsku a Bořitovem, který odpůrci napadli žalobami. Je ve fázi zadání technicko-ekonomické studie, bez stanoviska vlivu na životní prostředí. Odpůrcům vadí zejména vedení hlavního tahu přes brněnskou část Bystrc a v blízkosti brněnské přehrady.

Úprava nádraží v Adamově bude stát bez daně 834 milionů korun.
Roční výluka a šest miliard: trať mezi Brnem a Blanskem zmodernizují najednou

Podobný stav příprav je také v úseku mezi Svitávkou a Starým Městem na Svitavsku. I tam silničáři počítají v budoucnu se soudními průtahy. „Nejblíže stavbě je nyní úsek mezi Bořitovem a Svitávkou, kde jsme ve fázi dokumentace pro územní rozhodnutí a máme stanovisko EIA ohledně vlivů na životní prostředí. Uzemní rozhodnutí je na dohled, očekáváme ho v první polovině příštího roku,“ upřesnil Mátl. S výstavbou tohoto úseku se počítá mezi lety 2026 až 2029.

Starosty bezmála třiceti obcí na Blanensku, řidiče a také místní podnikatele před časem zaskočila informace, že mezi Svitávkou a Starým Městem budou na nové kapacitní silnici jezdit ve vystřídaném třípruhu. „Čelíme kritice, že silnice s výstřídaným třípruhem je nebezpečná a že jsme vybrali jen nejlevnější variantu. Hodnotili jsme ale nejen cenu, ale také intenzitu dopravy a možnosti, které daná varianta přináší. Počítáme s tím, že část provozu i dál pojme současná silnice I/43. Vybrané provedení je za nás bezpečné a zrychlí provoz. Pruhy se budou střídat zhruba po osmi stech padesáti až devatenácti stech metrech. V zahraničí tato varianta funguje běžně. Jedná se o směrově dělenou komunikaci, kde budou ve středu vozovky svodidla a návrhová rychlost sto deset kilometrů v hodině,“ informoval ředitel odboru strategie ministerstva dopravy Luděk Sosna.

Aut stále přibývá

Výstavba tohoto úseku má stát kolem čtrnácti miliard korun a podle Sosny počítá s mimoúrovňovými křižovatkami, odbočovacími a připojovacími pruhy. „Tato varianta za nás není dobré řešení. Opakovaně jsme se zástupci obcí a podnikateli apelovali na všechny možné instituce, aby v této trase vedl čtyřpruh. Obecně nejsem v tuto chvíli k výstavbě rychlostní silnice 43 pozitivně naladěná. Uvidíme, snad nová vláda bude našemu regionu příznivěji nakloněná,“ uvedla senátorka za Blanensko Jaromíra Vítková.

Manželé Hana a Roman Jančiarovi ze spolku Prosen získali v Jihomoravském kraji cenu Křesadlo. V kategorii sociální služba a zdravotnictví.
Pomáhají druhým. Manželé z Lysic dostali cenu Křesadlo

Zmíněný úsek nové kapacitní silnice 43 bude klíčový například pro firmu Kora z Blanenska. Jedná se o směr, kde má řadu zákazníků a spolupracujících firem. „Pokud se tento úsek rychlostní silnice 43 v dohledné době postaví, tak je to pro nás výhodné spojení na Hradec Králové a Prahu. Úsek na Brno je zatím legislativně neprůchozí. Tři pruhy však podle mě nejsou příliš šťastné řešení. Aut stále přibývá,“ řekl nedávno Deníku jednatel firmy Kora Vladimír Konopáč.

Na silnici I/43 mezi Brnem a Svitavami, které má v budoucnu výstavba nové rychlostní silnice 43 ulevit, došlo letos do konce záři k 145 nehodám. Zemřel při nich jeden člověk a dalších osmapadesát utrpělo těžké zranění. I kvůli těmto statistikám ji řidiči často nazývají silnicí smrti.