Řadě z nich vadí, že na nebezpečná místa upozorňují jen značky anebo jsou pouze ohraničena páskou. Místo toho, aby je někdo opravil a zabezpečil. „Jezdím tudy několikrát denně. Je tam každou chvíli kámen na silnici, spadlý strom. Necítím se tam vůbec bezpečně. To se čeká, až to tam někoho zabije?" uvedl na webu Blanenského deníku řidič Michal.

Podobně to vidí i Lukáš Fryč, který tímto několikakilometrovým úsekem projíždí jednou až dvakrát týdně. „Silnice je celkem ve slušném stavu, ale její bezprostřední okolí je nebezpečné. Mělo by se s tím něco dělat. Je to přece také klíčová trasa pro náhradní autobusovou dopravu do Brna, když je výluka na železnici. Domnívám se, že opravu silnice dotovaly evropské fondy, takže i na její zabezpečení by se měly dotace sehnat," řekl muž.

Zároveň dodal, že bude důležitá domluva mezi silničáři a vlastníky pozemků. „Myslím si, že donutit vlastníka pozemků, aby na své náklady odstranil nebezpečné skály, je nemožné. Měli by se ale rychle domluvit, protože tato cesta není bezpečná," dodal Fryč.

Jeho slova potvrzuje i nedávný zásah hasičů a těžké techniky. Ti museli za adamovskou čistírnou odpadních vod ve směru na Bílovice uvolnit cestu, kterou zasypaly kameny a také několik stromů. Ve svahu však zůstaly mezi stromy a v půdě zaklíněné desítky kamenů, které hrozí, že se kdykoliv vysypou na silnici.

Jen značky

I po čtrnácti dnech jsou na místě jen výstražné značky a v tomto úseku snížená rychlost. Lesníci a silničáři se totiž na zabezpečení místa zatím nedohodli. „Čekáme, až silničáři iniciují společné jednání a navrhnou opatření, jak tuto situaci řešit," uvedl Jan Waidhofer z oddělení správy majetku Školního lesního podniku Masarykův les Křtiny.

Právě ŠLP Křtiny patří pozemky v okolí silnice. „Podle nás by do zabezpečení místa měli investovat silničáři. Pozemky jsou sice naše, ale skály tam byly dřív než silnice. Ta patří kraji a při její stavbě i údržbě se s podobnými problémy mělo počítat. To, že se ulomí skála, přece nemůžeme ovlivnit," dodal Waidhofer.

Podle Miloše Bažanta, vedoucího oblasti Blansko ze Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje, však silniční zákon majitelům pozemků ukládá, že mají svůj pozemek zabezpečit. Tak, aby případné sesuvy půdy, kameny a stromy neohrožovaly provoz. „Řada z nich se však o to nestará," řekl dříve Bažant. V pátek se ho Blanenskému deníku Rovnost nepodařilo kontaktovat.

To oprava silničního mostu přes řeku Svitavu o pár set metrů dál ve směru na Bílovice má reálnější obrysy. Silničáři chtějí zchátralou ocelovou konstrukci rozebrat a vedle provizorního mostu, po kterém se však jezdí už od konce druhé světové války, postavit nový.

Nový most

Má stát v místech původního mostu, který v květnu roku 1945 vyhodila do povětří ustupující německá armáda. „Letos chceme připravit všechny potřebné dokumenty a získat stavební povolení. Nový most má stát zhruba čtyřicet osm milionů korun. Bez dotací ho však nepostavíme. Kdy se začne stavět, v tuto chvíli nevím," řekla Eva Zouharová z blanenské pobočky Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje. Na opravení opěrných zdí a krajnic na silnici z Adamova do Bílovic však silničáři peníze nemají.

Blanenští silničáři, kteří zmíněný úsek spravují, už každopádně připravují uzavírku této silnice. Pro vozidla s hmotností vyšší jak šestnáct tun. Má odlehčit mostu, který je ve špatném stavu. Uzavírka bude aktuální v nejbližších dnech a má trvat až do konce roku 2015. „Objížďka pro vozidla nad šestnáct tun povede přes Křtiny, Ochoz, Kanice a Bílovice nad Svitavou," upřesnila policejní mluvčí Iva Šebková.