Sváteční dopolední projížďka na Den věrozvěstů Cyrila a Metoděje byla pro jednatřicetiletého motorkáře tou poslední. Zabil se na oblíbené silnici motorkářů, mezi Šebrovem a Blanskem. „Zřejmě jel příliš rychle, nezvládl řízení, v zatáčce dostal smyk a havaroval. Na místě byl mrtev,“ popsal David Chládek z blanenské policie.
Muž byl čtvrtou letošní obětí dopravních nehod na silnicích Blanenska. Právě vysoká rychlost je podle mluvčí blanenské policie Ivy Šebkové druhou nejčastější příčinou nehod. „Od začátku letošního roku se kvůli tomu stalo jednašedesát nehod. Nejčastější příčinou bývá nesprávný způsob jízdy,“ upřesnila.
Méně mrtvých, větší škody
V prvním pololetí policisté na Blanensku vyjížděli ke sto osmasedmdesáti dopravním nehodám. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku to je o dvaačtyřicet víc. „Nehod sice přibylo, ale následky jsou letos méně tragické než loni. Zemřeli při nich čtyři lidé, loni osm. Těžce zraněných za letošek zatím evidujeme osm, loni třináct. Lehce zraněných bylo letos sto dva, v minulém roce sto jedenáct,“ nahlédla do policejních statistik Iva Šebková. Opravy vozidel po nehodách však letos vyšly dráž – škody se vyšplhaly na necelých třináct milionů korun, loni to bylo o jeden milion méně.
Na to, že následky nehod jsou letos zatím mírnější, mohou mít podle Šebkové vliv časté policejní kontroly i některé úpravy na silnicích, jako je například dopravní značka omezující rychlost před nebezpečnou křižovatkou silnice I/43 se silnicí na Boskovice nebo zdrsnění povrchu silnice I/43 u Doubské skály. „Právě na silnici I/43 vedoucí z Brna do Svitav se dlouhodobě zaměřují naše kontrolní hlídky. Je tam vysoká hustota provozu, jezdí se tam rychleji a stává se tam nejvíc nehod. Několikrát týdně také využíváme radary na měření rychlosti,“ doplnila Šebková s tím, že policisté často hlídkují i přímo v obcích, kterými projíždí více aut, jako například v Lažanech nebo v Lipůvce.
Některým nehodám lze ale zabránit těžko. Třeba těm, kdy řidiči vběhne pod kola srna nebo divoké prase. Policisté letos řešili dvanáct takových případů, zatímco loni žádný. Myslivci už se na to rozhodli reagovat. „K srážkám vozidel se zvěří opravdu dochází často. Třeba nedávno se za Lipůvkou řidič motorky srazil s pěti divokými prasaty. Těmto nehodám mohou z velké části zabránit pachové ohradníky, které začínáme instalovat na několika místech Blanenska,“ uvedl jednatel Okresního mysliveckého spolku Blansko Jaroslav Zelený.
Zvířata odradí kombinace pachů
Ohradníky si kupují sami nájemci honiteb prostřednictvím okresního mysliveckého spolku, ale podle Zeleného by od příštího roku měla být možnost získat na ně dotaci z Jihomoravského kraje. „Jako první si ohradníky pořídili v úseku od Mladkova na Boskovice. Další budou kolem silnice u Černé Hory, z Lipůvky směrem na Kuřim či nad rájeckým zámkem. V těchto místech bývají srážky nejčastější. Podle zkušeností z Litoměřicka ohradníky počet střetů zvěře s vozidly sníží až o osmdesát procent,“ popsal Zelený. Zvířata od ježků až po jeleny od vběhnutí na nepřehledné úseky silnic odradí kombinace pachu člověka, medvěda, rysa a vlka.
Následky nehod jsou zatím méně tragické než v minulých letech, ale jiný pohled do statistik už tak radostný není. Řidiči totiž stále častěji usedají za volant pod vlivem alkoholu nebo jiných drog. Viník každé osmé nehody, která se letos stala, byl opilý. „Při běžných silničních kontrolách natrefíme na opilé řidiče každou chvíli. Například předevčírem řidič při kontrole v Boskovicích nadýchal 1,32 promile. Minulý týden dokonce řídil v Letovicích muž, který měl v dechu 3,75 promile,“ doplnila Šebková. Přibývá také bezohledných řidičů, kteří z místa nehody ujedou. „Často se to stává na parkovištích. Sice tam nevznikne moc velká škoda, ale řidiči neberou ohhledy – prostě odřou někomu auto a ujedou,“ dodala policejní mluvčí.