Dělníci tam takzvaný emulzní mikrokoberec začali pokládat v září. Nová technologie měla v místech častých dopravních nehod zlepšit protiskluzové vlastnosti vozovky a zároveň zakrýt její poškozené části.

I když ještě nejsou opravy hotové, podle řady lidí je dělníci odbyli. „Vcelku solidní povrch se nahradil něčím, co je snad protiskluzové. Ale při jízdě to tam šíleně drkotá, že si člověk myslí, že projíždí stavbou. Čekám, že po dokončení se situace zlepší, ale asi marně. Podle mě jsou to vyhozené peníze a kvalita provedení je na pokutu. Nejen pro ty, co to opravovali, ale i pro ty, co to měli kontrolovat," uvedl na facebookovém profilu Blanenského deníku Rovnost Bohuslav Stloukal.

Řidičům i cyklistům vadí, že dělníci pokládali mikrokoberec naněkolikrát a zejména u krajnic dobře nenavazuje na původní asfaltový povrch. Drolí se a někde u okraje silnice chybí úplně. „Dřív tady byl hladký povrch a na kole jsem neměl při jízdě problém. Teď se tady ke krajnicím napatlala nějaká směs hrubého štěrku, není to rovné a nenavazuje na původní povrch. Snad to opraví. Nelíbí se mi to," řekl Lubomír Křivan z Brna.

Nedostatky přiznal i vedoucí blanenské pobočky Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Miloš Bažant. „S pokládkou mikrokoberce byly velké problémy. Firma nesplnila zadání zakázky. Největší problém byl s krajnicemi, kde mikrokoberec nepoložili. Pak byl sice dodělán, ale na některých místech ho určitě budeme reklamovat. Teď se tam dělá vodorovné dopravní značení, čeká se na lepší počasí. Nedostatky firma odstraní až na jaře," řekl k tříapůlmilionové zakázce Bažant.

Ve zmíněném úseku se v minulosti stala řada dopravních nehod. Na vině byly kromě rychlé jízdy řidičů také velmi špatné protiskluzové vlastnosti silnice. Ty odhalilo měření odborníků. I když to na řadě míst na první pohled není vidět.

„Asi sedmdesát procent pět a půl kilometru dlouhého úseku cesty mezi Blanskem a Šebrovem je v havarijním stavu. Problém není jen s vlastnostmi povrchu, ale i s malým poloměrem zatáček. Právě v nich je situace nejhorší, především po dešti. Ale při vyšších rychlostech tam hrozí řidičům smyk kdykoli," upozornil před časem Leoš Nekula ze společnosti Měření PVV, která měření provedla.

Jako řešení tehdy odborníci navrhli umístění emulzního mikrokoberce. Ten dělníci položili na dvou místech. Na silničním mostě přes řeku Svitavu a v úseku od mostu u Hradského tunelu ke Kateřinskému mostu. „Na prvním ze zmíněných míst se stává mnoho dopravních nehod. Vycházeli jsme z policejních statistik a také z měření odborníků, kteří testovali kvalitu povrchu silnice. U Hradského tunelu pomohl mikrokoberec zakrýt poškozené části silnice," řekl Miloš Bažant.

Podle silničářů je položení mikrokoberce levnější než frézování do hloubky a pokládka nového asfaltu. „Samozřejmě nejde použít všude. Jedná se o místa, kde není poškozené podloží silnice do velké hloubky. Odfrézuje se jen minimální vrstva a položí se asi centimetrový mikrokoberec. Není to ale nic speciálního proti smykům. Koberec prostě zpevní povrch silnice a prodlouží její životnost o několik let. Tím se ale zároveň zvýší i její protiskluzové vlastnosti, protože bude hrubší," řekl Bažant.

Dodal, že v daleko horším stavu je silnice od Kateřinského mostu do Šebrova. „Tam jsou místy i koleje. Pokládka mikrokoberce by nic neřešila. Musíme použít jinou technologii a cestu vyfrézovat. Bohužel na to nemáme peníze," upřesnil Miloš Bažant.