Zdeněk čermák z Blanska miluje jízdu na kole a velmi často projíždí také po takzvané Svitavské cestě od Blanska směrem k Adamovu kolem řeky.
„Je to ideální místo k nenáročné projížďce na kole, nejsou tam žádné kopce, vede tudy v podstatě asfaltová cyklostezka,“ popisuje Čermák. Přestože na tuto cestu je vjezd motorovým vozidlům vjezd zakázaný a ve vjezdu jim brání i závora, podle Čermáka tudy auta jezdí. „Je to ale velmi nebezpečné. Cesta je úzká, plná zatáček, do nichž není vidět,“ povaruje blanenský cyklista.


Jeho obavy jsou ale zřejmě oprávněné. „Vím o několika případech, kdy tam auto srazilo cyklistu,“ potvrdil ředitel Školního lesního podniku Masarykův les ve Křtinách Jaroslav Martínek. Jejich organizaci totiž cesta patří. „Je to cesta, která je neveřejná, slouží k hospodaření v lesích. Nechali jsme tam na jedné třetině udělat zcela nový asfaltový povrch, takže cyklisti i lidé na kolečkových bruslích tuto cestu rádi využívají. Nechceme ale, aby tam jezdila auta,“ dodal Martínek.


Tomu měly sice zabránit jak dopravní značky zákaz vjezdu, tak i závory osazené na začátku cesty. „Závora tam je, ale stává se, že ji lidé, kteří chtějí, aby se tudy dalo projet autem, poškodí, zacpou zámky, aby nešly zamykat a závora pak zůstává až do její opravy otevřená,“ řekl Borek Nejezchleb ze Školního lesního podniku. Podle něj lidé už také několikrát ukradli z místa dopravní značky omezující vjezd aut.

„Uzavřeli jsme proto smlouvu se strážníky městské policie v Adamově, kteří na cestě hlídkují. Musím říct, že se to zlepšilo,“ dodal Martínek.
Podle jednoho z adamovských strážníků, Jaroslava Kolčavy, je provoz na lesní cestě nejhorší o víkendech. „Dopravní značky nerespektují především víkendoví návštěvníci Nového hradu,“ uvedl Kolčava. Podle něj řidičům, které strážníci na cestě chytí a nebudou mít výjimku pro povolení vjezdu, hrozí bloková pokuta, ale také stržení bodů.

Podle tiskového mluvčího okresního policejního ředitelství v Blansku Miroslava Kovaříka tam policisté dosud neřešili žádnou dopravní nehodu. „Bylo by dobré, pokud tam jsou závory, aby se zamykaly. To by spoustu problémů vyřešilo,“ míní Kovařík.