Tak to v těchto dnech vypadá na trati mezi brněnským Maloměřicemi a Adamovem na Blanensku. Jednom ze tří úseků rozsáhlé rekonstrukce koridoru mezi Brnem a Blanskem za šest miliard korun, která začala loni na podzim. „Stavebně budou práce dokončené do devátého prosince. První vlaky by na koridor měly vyjet o dva dny později,“ řekla Deníku Rovnost mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Zdroj: Deník/Jan Charvát

S pracemi v kolejišti a jeho okolí finišují dělníci také v Adamově, kde vzniká nové nádraží za 834 milionů korun. Nová lávka pro pěší ještě není hotová a funguje v omezeném provozu. „Dělníci pracují na montážie protihlukových stěn a na pozemních objektech. Dokončují mostní objekty a opěrné stěny, montáž trakčního vedení, elektroinstalaci a kabelových tras,“ upřesnila mluvčí železničářů.

Stará lávka pro pěší na vlakovém nádraží v Adamově půjde o víkendu k zemi.
Stará lávka na adamovském nádraží půjde k zemi. Nová se dodělává za provozu

Práce sledují místní lidé i nadšenci z okolí. „Práce na železnici postupují velmi rychle a krajina se mění k nepoznání. Největší zážitek pro mě bylo skládání a přesun mostů poblíž Adamova. Složit takový kolos na místě se segmentů, klobouk dolů,“ řekl před časem Martin Bezdíček.

Podobné je to i ve zbývajícím úseku z Adamova do Blanska. Po prosincovém obnovení vlakové dopravy ale rekonstrukce koridoru nekončí. Dokončovací práce se protáhnou ještě to příštího roku. Na jaře se pak počítá s jednokolejnou výlukou kvůli opakovanému podbití a broušení kolejí. Příští rok dojde také k opravě silnic zatížených stavbou.

A jaké vlaky na této trati budou jezdit? Pokud jde o letité soupravy byly vyřazené z provozu a od června nejezdí na žádných linkách v Jihomoravském kraji. Starší vlakové soupravy bude kraj postupně nahrazovat novými jednotkami Moravia. „Nebude to ze dne na den, ale v návaznosti na jejich postupné dodávání výrobcem. Do doby plného nasazení nových jednotek Moravia bude na trati provozovaný zároveň stávající vozidlový park,“ informovala krajský mluvčí Petr Holeček a poukázal na nutnost zajistit pro cestující dostatečnou přepravní kapacitu.

Aktuální postup prací na rekonstrukci železničního koridoru mezi Brnem a Blanskem.
Nové koleje, nádraží i krajina. Největší bomba je skládání mostů, říká fanda

Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského na elektrifikovaných tratích nasazují osobní vozy z počátku devadesátých let nebo moderní bezbariérové soupravy RegioPanter. „V případě dálkových vlaků se na trať Brno - Česká Třebová od začátku jízdního řádu vrátí rychlíky linky Svitava. Na této lince jezdí většinou moderní bezbariérové soupravy InterPanter,“ uvedl Šťáhlavský.

Dálkové spoje typu Railjet a EuroCity budou ještě v první polovině příštího roku jezdit přes Vysočinu a na Blanensko se vrátí až příští rok v létě. Tehdy se také vrátí jízdní doba vlaků mezi Brnem a Prahou na časy odpovídající situaci před opravou tratě Brno – Česká Třebová.

Rekonstrukce koridoru Brno – Blansko

Brno-Maloměřice – Adamov
Kompletní rekonstrukce železniční svršku i spodku, výstavba nové odbočky Svitava, úpravy zastávek Bílovice a Babice nad Svitavou. Obnova mostů, čtyř tunelů, opěrných zdí a sanace svahů. 2,4 miliardy korun bez daně. Dokončení v roce 2023.

Nádraží Adamov
Nová ostrovní bezbariérová nástupiště a lávka. Rekonstrukce odbavovacích prostor pro cestující. Nové parkoviště pro 30 aut. 834 milionů korun bez daně. Dokončení v polovině roku 2023.

Adamov – Blansko
Kompletní rekonstrukce železniční svršku, přestavba zastávky v Adamově, nové obousměrné ostrovní nástupiště. Sanace pěti tunelů a přilehlých svahů, obnova mostů a zdí. 2,62 miliardy korun bez daně.