Tvrdí to vedoucí blanenské Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých Marie Reková. „Vadí to i maminkám s kočárky. Vždy se tento problém snažíme řešit s majiteli obchodů a s většinou se dá domluvit. S některými, je jich naštěstí méně, je domluva horší. Záleží na lidech. Chápu, že obchodníkům jde o zisk, ale neměli by svým podnikáním omezovat ostatní," uvedla Reková.

Například v centru Boskovic používá áčkové reklamy řada podnikatelů. Třeba majitel restaurace Viva, která sídlí na Masarykově náměstí, Marcel Tenora. „Podle požadavků města musíme mít reklamní poutač alespoň dva metry od výlohy, aby měli chodci snadný průchod. My jej od ní máme vzdálený tři metry, takže dodržujeme, co máme," uvedl Tenora.

Zuzana z Boskovic se v pátek odpoledne procházela po náměstí spolu se svým malým synem. Reklamy na chodnících jí překážejí. I když majitelé všechna pravidla dodržují. „Nezáleží na tom, jestli jsou umístěné blíž nebo dál od obchodu. Stejně se musím stále dívat před sebe, abych se nepřerazila. Problematické je to například i u květinářství. Nedávno přibyla na náměstí reklama na nový obchod uprostřed chodníku. I když je na jeho konci, tak tam je jako pěst na oko," postěžovala si žena, která si nepřála zveřejnit celé jméno.

Vyhláška Boskovic povoluje umístění těchto reklam také v centru. Stížnosti některých lidí tak nejsou nic platné. Boskovičtí se ale někdy potýkají s tím, že majitelé prodejen za reklamu nezaplatí. Podle tajemníka boskovické radnice Davida Škvařila musí mít vlastník na poutači nalepený štítek, který je dokladem o zaplacení.

Reklamy kontroluje i městská policie. „Děláme několik obhlídek ročně a jednou za půl roku podáváme souhrnnou informaci stavebnímu odboru. Nejvíce nepovolených reklam najdeme samozřejmě v centru. Ale většinou to řešíme domluvou, protože jde jen o pár případů ročně. Když to majitelé nedělají opakovaně, ani to nedáváme do statistiky," uvedl ředitel boskovické městské policie David Krátký.

Podle vedoucího boskovického odboru výstavby a územního plánování Slavoje Horečky se nepovolené reklamy objevují většinou u nových provozoven. „Majitelé to obvykle dělají z nevědomosti. Když je na to upozorníme, většina poplatek zaplatí," sdělil.

Zpřísnění pravidel

Například Miroslav Bubeník má na Masarykově náměstí prodejnu hraček. Na reklamy již ale rezignoval. „Áčka jsou drahá a lidé o ně zakopávali, tak je již delší dobu nepoužívám. Dříve jsem míval venku i umělohmotné židle, ale pořád mi sem chodily kontroly policie. Měl jsem za ně platit jako za reklamu, ale to by se mi nevyplatilo. Pak bych ty židle vůbec nemusel prodávat," zhodnotil Bubeník.

Město loni schválilo přísnější pravidla pro umístění reklamy v boskovické městské památkové zóně. Nejde o vyhlášku, ale o rozsáhlé obecné pokyny, které doporučili i památkáři. Každou provozovnu posuzují individuálně. Na objektech nemohou být například velkoplošné reklamy, nežádoucí jsou i světelné a podsvícené. „Město se postupně snaží s jednotlivými nájemci a majiteli v památkové zóně domlouvat a sladit s nimi určité představy. Na budově máme výsuvnou reklamu, která ale nesvítí. Řekli mi, že je to v pořádku. Kdybych ji musel odstranit, potom by tuto reklamu neměla mít ani lékárna. Všem je potřeba měřit stejným metrem," uvedl majitel nemovitosti, v níž sídlí drogerie Teta, Milan Huzlík.

Podle něj jsou však ještě v historickém centru města i pestrobarevné reklamy. „Někde to vypadá jako v divadle. Ideální bude, když město s majiteli najde nějakou optimální cestu. Když bude něco zakazovat, nepomůže to ani jedné ani druhé straně," míní Huzlík.

Garant památkové péče pro okres Blansko Roman Čerbák si myslí, že město by mělo majitelům obchodů v historickém centru doporučit, aby jim reklamu navrhl zkušený architekt, grafický designér nebo jiný odborník. „To se ale často neděje, protože tato reklama je dražší. Majitelé si tak poutače většinou dělají sami. Jenže pak je přeplácaný a hyzdí památkovou zónu," řekl Čerbák.