Fronta u pokladny v čekárně vlakové stanice Rájec-Jestřebí se prodlužuje, závory jsou spuštěné dole, cestující slyší hlášení o příjezdu vlaku. Klepou na okýnko pokladny, nic. Vlak projede k peronu. Blanka Maňoušková by ráda v sedm hodin a osm minut večer z Rájce opravdu odjela. „Na vlak jsem doběhla a jela jsem bez lístku. Naštěstí mě nikdo nezkontroloval,“ přiblížila tradiční scénku z rájeckého nádraží Maňoušková. Koupit si tam v pokladně lístek na vlak po čtvrté hodině odpolední je problém.

Přijít k pokladně s časovým předstihem se na rájeckém nádraží také často mine účinkem. Lidé čekají u okýnka pokladny i ve všední den. „I když jedu dopoledne, často mám problém si lístek v pokladně koupit. Kolikrát začne pokladní lístky prodávat těsně před odjezdem. Fronta lidí je dlouhá. Všichni si lístek koupit nestihnou,“ poznamenala Maňoušková.

Stejné zkušenosti má i Šárka Vymazalová z Jestřebí. „Pokladní začal prodávat lístky chvilku před odjezdem vlaku. Lidé ale u pokladny čekali v předstihu. Za mnou stála stará babička o holi, tak jsem ji pustila před sebe. Na vlak jsem doběhla, stařenka by to nestihla,“ líčí Vymazalová.
Jindy opět marně čekala u pokladny, zatímco už ohlašovali příjezd vlaku. „Zaklepala jsem na okýnko. Když tam pokladní přišel, vadilo mu, že na něj ťukám, když ještě nevidím přijíždět vlak. Na druhou stranu mi tam jednou poradili, jak výhodně cestovat,“ pokračovala Vymazalová.

Aby nervům u pokladny předešla, začala si kupovat hromadně jízdenky integrovaného dopravního systému.
Pokladník prodává v rájecké stanici jízdenky od pěti od rána zhruba do čtyř odpoledne. Pak má vše na starosti výpravčí. Čekárna s pokladnou zavírají po odjezdu posledního večerního vlaku. „Já se musím především postarat o dopravní záležitosti. Vypravuji vlaky, občas je potřeba přidržet závory, hlídám pohyb na peronu. Večer se také přistavují nákladní vlaky s cisternami. Do toho nám telefonují lidé a ptají se na informace o spojích a podobně,“ přiblížil situaci na rájeckém nádraží jeden z šesti výpravčích, kteří se ve stanici střídají, Zbyšek Krejčí.

Od čtvrté hodiny odpolední je tak pokladna prázdná. Podle mluvčího Českých drah Radka Joklíka je současný způsob prodeje jízdenek vzhledem k frekvenci cestujících ve stanici Rájec– Jestřebí postačující. „Upozorníme výpravčího prostřednictvím přednosty, aby všechny cestující u osobní pokladny včas odbavil. Většina lidí využívá jízdné integrovaného dopravního systému, případně předplatní jízdenky.

Pokud se cestující chtějí vyhnout frontě u pokladny, neměli by nákup jízdenek integrovaného dopravního systému nenechávat na poslední chvíli a pořídit si tyto doklady v předprodeji,“ nastínil řešení Joklík.