Ještě dříve se ale chtějí pustit do opravy železničního nadjezdu a přilehlé okružní křižovatky u Moravských keramických závodů. I tato opatření mají přetížené dopravě v Rájci ulehčit. „Na okružní křižovatce se již stalo několik nehod. Proto jsme tam loni na podzim instalovali zpomalovací retardér. Po rekonstrukci budou mít zatáčky větší poloměr a průjezd bude bezpečnější," popsal vedoucí blanenských silničářů Miloš Bažant.

Železniční most už nevyhovuje po technické stránce. Až navíc začne oprava průtahu Rájcem-Jestřebí, který bude součástí nové silnice mezi Boskovicemi a Blanskem, bude přes něj vedená veškerá doprava. Je tedy potřeba, aby byl v dobrém stavu. „Nyní má špatnou izolaci, do jeho konstrukce zatéká," upřesnil Bažant.

Zatím ale není jisté, jestli oprava mostu a křižovatky začne již letos. „Připravujeme veškeré podklady tak, abychom mohli vypsat výběrové řízení na zhotovitele. Rekonstrukce nadjezdu si však bude vyžadovat výluky na trati. Uvidíme, jestli se nám vše povede domluvit letos, nebo až v příštím roce," upřesnil Bažant.

Rozsáhlá oprava, která potrvá kolem třech měsíců a přijde na pětačtyřicet milionů korun, si vyžádá objízdnou trasu po místních silnicích. „Obyvatelé města to nebudou mít jednoduché. Už i tak je centrum hodně přetížené, je tam velký hluk a prach. Je mi líto hlavně těch lidí, co mají domky u silnice. To musí být na zbláznění. Na druhou stranu se třeba za dva tři roky i díky těmto opravám doprava vylepší a lidé si budou moci vydechnout," zhodnotila řidička Jana Pokorná, která přes Rájec pravidelně jezdí.

I starostka města Romana Synakieviczová věří, že po opravě se dopravní situace začne postupně vylepšovat. Obavy však má z nárůstu počtu aut v ulicích města. „Věřím ale, že silničáři dodrží slib a tyto ulice před započetím prací opraví. Tak, aby otřesy při předpokládaném nárůstu dopravy neznepříjemňovaly našim obyvatelům život," uvedla Synakieviczová.

Pro obchvat Rájcem-Jestřebí je pak ještě potřeba vykoupit několik soukromých pozemků. „Jednání s některými majiteli jsou složitá. Když se nám se všemi povede domluvit, stavět bychom mohli již v příštím roce," sdělil Bažant.

Při výkupu pozemků město se silničáři spolupracuje. „Vycházíme vstříc vlastníkům, kterým zůstaly zbytkové pozemky mezi plánovaným tělesem silnice a řekou Svitavou. A nabízíme jim směnu za pozemky ve vlastnictví města v té samé lokalitě," doplnila Synakieviczová.

Výkup parcel dříve brzdily i ekonomické potíže. Díky změně patřičné vyhlášky silničáři mohli začít nabízet cenu tři sta korun za metr čtvereční místo původních padesáti.