S tím, že je výstavba silnice, která má částečně vést po nedostavěném tělese staré německé dálnice Vratislav–Vídeň stále v nedohlednu, se nehodlá smířit ani současné vedení boskovické radnice. Starostka Boskovic Hana Nedomová spolu s dalšími starosty měst a obcí nyní předala ministru dopravy Danu Ťokovi petici na podporu výstavby R43. Tu podepsalo přes pět set padesát lidí. „Silnice je důležitá pro rozvoj celého regionu. Bude přínosná například pro firmy, které v Boskovicích a okolí působí. Výrazně urychlí dopravu. Když bude město nabízet pozemky pro podnikání, bude pak o ně větší zájem. Výstavbu R43 podpořil i prezident republiky Miloš Zeman. Je možné začít stavět od severu Jihomoravského kraje. Ovšem za předpokladu, že dokončí silnici R35 v Pardubickém kraji," vysvětlila Nedomová, která je také předsedkyní svazku obcí, které výstavbu silnice R43 podporují.

Místostarosta Boskovic Petr Malach uvedl, že premiér Bohuslav Sobotka plánuje spolu s Danem Ťokem přijet na přelomu května a června do Boskovic. „Jedním z bodů programu bude také jednání se starosty měst a obcí, přes které trasa silnice povede. Je důležité, abychom se do toho vložili společně, jedině tak věc posuneme kupředu. Silnice zlepší dopravní obslužnost a bude mít pozitivní vliv na rozvoj průmyslu, zaměstnanosti či turistiky," uvedl Malach.

Jednání na ministerstvu dopravy se zúčastnil i starosta Kunštátu Zdeněk Wetter. „Někomu by se mohlo zdát, že silnice s naším městem nijak nesouvisí, protože přes něj nepovede, ale není tomu tak," upozornil Wetter. Řada obyvatel Kunštátu totiž podle jeho slov dojíždí za prací v Brně, Blansku či ve Svitavách.

Když bude silnice v provozu, Kunštátští se budou moci rychleji a bezpečněji dostat do práce. „Podstatné také je, že investoři, kteří by chtěli v našem městě podnikat, se jako o jednu z prvních věcí zajímají o to, jak rychle sem dojedou. A špatná dostupnost je může odradit," popsal Wetter.

Rychlostní silnice výrazně pomůže například společnosti P-D Refractories, která sídlí ve Velkých Opatovicích. „Vyrábíme těžké žáruvzdorné materiály, více než sto tisíc tun ročně. Z toho devadesát procent materiálu rozvážíme zákazníkům po silnici. Auta vždy naložíme na maximum váhy, ale omezují nás předpisy. Po R43 bychom toho mohli vozit víc. Je to omezující pro řidiče i zákazníky, doprava se nyní může kvůli dopravním zácpám i opozdit," přiblížil předseda představenstva P-D Refractories Tomáš Kožoušek.

Iniciátorem petice, kterou starostové doručili ministrovi dopravy, je Klub českých turistů Boskovice. Ten každoročně v září pořádá turistický pochod na podporu výstavby R43. „Archy loni při akci podepsalo přes tři sta turistů. Pak jsem je ještě dovezl na obecní úřady a kulturní akce v okolí, kde se k nim připojilo přes dvě stě dalších lidí. Petici jsme organizovali již potřetí. Věříme, že výstavbu tím podpoříme, protože se nám nelíbí, že ji stále oddalují," míní předseda klubu Jaroslav Oldřich.

Plány na výstavbu silnice však podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic Jana Studeckého zbrzdilo zrušení Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje. Některé obce totiž s trasou silnice nesouhlasily a obrátily se na soud. Na Blanensku například Sudice a Chrudichromy. „Přípravy jsou nyní pozastavené. Termín zahájení stavby zatím není jasný, značně se ale přehoupne přes rok 2020. Až budeme mít znát přesnou trasu, posoudíme všechny technické, ekonomické, enviromentální, bezpečnostní a další ukazatele," upozornil Studecký.

Podle mluvčího Jihomoravského kraje Jiřího Klementa odborníci na zásadách pracují. „Máme jejich návrh, loni v prosinci jsme s ním obeznámili dotčená města a obce. O jejich výsledné podobě budou krajští zastupitelé jednat ještě letos a lze předpokládat, že ji schválí v příštím roce," nastínil Klement.