Nejvíce podražily pohonné hmoty podle průzkumu Rovnosti mezi 9. a 16. březnem. Benzín o korunu a šedesát haléřů. Podle ekonoma Lukáše Kovandy šly ceny nahoru nejrychleji od srpna 2012. Důvodem je letošní cenový růst ropy. „Vývoj cen pohonných hmot se odehrává se zhruba dvou až třítýdenním zpožděním za vývojem cen ropy,“ přiblížil odborník.

Částky vydané za benzín a naftu se projevují i v cenách dalšího zboží. „Jejich výše je započtená i v ceně rohlíku. Existuje těsná vazba mezi vývojem cen elektřiny a ropy,“ sdělil Kovanda.

Když jezdí Janeček s rozvozem, tankuje i dvakrát za týden plnou nádrž. „Snažím se jezdit na značkové čerpací stanice jako Benzina nebo OMV. Když je nouze, natankuju kdekoliv. Pokouším se vyhýbat tankování na dálnici. Tam jsou pohonné hmoty o dvě až tři koruny dražší,“ přiblížil.

Zvýšení ceny benzínu zaregistrovala i Marie Tománková z brněnských Žabovřesk. „Co s tím naděláme. Ceny benzínu moc nesleduju, jak mi dojde, po cestě ho doplním,“ konstatovala.

Horší kvalita nafty

Změny cen benzínu a nafty v Brně za březen 2021. Infografika.Změny cen benzínu a nafty v Brně za březen 2021. Infografika.Zdroj: Deník/Markéta EvjákováZdražení zaznamenali také autodopravci na jihu Moravy. Například jednateli Autodopravy Blažek z Rakvic na Břeclavsku Svatoslavu Blažkovi nejvíce vadí horší kvalita nafty za poslední tři roky. Problémem je podle něj hlavně biosložka. „Smrdí, kouří a má větší spotřebu. O pět litrů na kilometr. Navíc likviduje motory. Máme zacpané filtry a naftové potrubí zalepené řepkou,“ řekl. Auta mají také horší výkon.

Ze zvědavosti zkusil potrubí rozřezat a filtry byly podle něj jako vosk. „Mám patnáct nákladních aut, údržbu dělám po šedesáti tisících kilometrech a třikrát do údržby musím filtry vyměnit. Nafta je tak hustá, že potrubím ani neproteče,“ zmínil Blažek.

Někdy mu přiveze dodavatel naftu bez biosložky, ale zase stojí o osmdesát halířů na litr více. „A nevím proč. Kvalita je úplně jiná. Ale cenu za dopravu zvýšit nemůžeme. Jezdíme pro stavebnictví a tam jsou ceny dané. Když má někdo objednaný dům za pět milionů, nemůžeme mu ho dát za šest. To nejde,“ poznamenal Blažek.

Právě nynější navýšení cen pohonných hmot je podle Kovandy další rána pro dopravce. „Už přes rok nemohou normálně fungovat, tohle je pro ně další zátěž,“ míní ekonom.

Na naftu jezdí i autobusy brněnského dopravního podniku. „V této chvíli kolísající cena koresponduje s naším předpokladem, jedná se o běžný stav, se kterým počítáme. Vzhledem k tomu, že více než polovina našeho autobusového vozového parku jezdí na CNG, není pro nás nafta v této chvíli strategická komodita," uvedla mluvčí dopravce Hana Tomaštíková.

Naftu poptávají každý týden. „Nakupujeme ji podle nejlepší ceny. Dlouhodobě nasmlouvaná částka není ekonomicky výhodná strategie," doplnila Tomaštíková.

MICHAL HRABAL
BARBORA PEŠTÁLOVÁ