Nový povrch silnice, kanalizace, místa pro přecházení či záliv pro autobusy. Tak to do konce roku mělo vypadat v Benešově. Jenže z opravy průtahu obcí, která začala na sklonku léta, je zatím hotová jen polovina. Protože dělníci narazili na špatné podloží. „Je opravený jen úsek směrem od Okrouhlé po křižovatku. V části od křižovatky po školu je potřeba položit asfaltobeton, ale právě tam se objevil asi metr jílu. Bude to potřeba technologicky vyřešit, aby vozovka nepraskala. Ještě nás čeká oprava silnice od školy po část Pavlov," přiblížil starosta Benešova Antonín Rus.

Vedoucí technickosprávního úseku blanenských silničářů Daniel Hynk uvedl, že s ohledem na nadcházející zimu se opravy silnice v Benešově nejspíš protáhnou až do jara příštího roku. Podle Ruse je chybou to, že se práce nezahájily již letos na jaře. „Začalo se pozdě, mohli jsme to již mít hotové. Ale v té době ještě nebylo vypsáno výběrové řízení. A nevědělo se, jak se stavba bude financovat. Každopádně jsme rádi, že budeme mít silnici po letech opravenou. Hned poté chceme v obci rekonstruovat chodníky, snad to v příštím roce všechno stihneme," řekl Rus.

Od léta trvá také oprava silnice v blanenské místní části Klepačov. Ani tam ale práce zdaleka nejdou podle plánu. Do zimy nebude hotovo proto, že se z obnažených svahů na cestu sypaly nejen kameny, ale i celé skalní bloky. „Stavíme tam opěrnou zeď, abychom svahy zabezpečili. Na jaře pak na to navážeme opravou silnice. Stavba se prodraží o miliony korun," sdělil Hynk.

Již několik let řidiči čekají na opravu mostu a průtahu v Podolí. Podle Hynka ale již byla stavba předána dodavatelské firmě, která tam do zimy udělá přípravné práce. „Na jaře se pak opravy rozběhnou naplno," upřesnil Hynk.

Havarijní stav víc jak sto let starého kamenného mostu si už před lety vyžádal provoz omezený do jednoho pruhu. Celý most bude potřeba odstranit a místo něj postavit nový ze železobetonu. Současně se stavbou mostu silničáři počítají s přeložkou plynu, vodovodu i kanalizace. Právě souběžné přeložení plynu bylo po problémech s výkupy přilehlých pozemků jednou z příčin, proč se začátek rekonstrukce zdržel i proč musela být přepracována projektová dokumentace.

V příštím roce se možná obyvatelé Skalice nad Svitavou dočkají druhé etapy opravy průtahu obcí. „Stavba je připravená, záležet ale bude na tom, jestli nám budou přidělené finance," řekl Hynk.

Teprve před pár měsíci byla dokončena část od Mladkova po hostinec. „Čeká nás ještě etapa po konec obce ve směru na Svitávku. Škoda že se to nestihlo udělat při jednom, ale snad to vyjde příští rok. Je tam také potřeba opravit kanalizaci, veřejné osvětlení a postavit chodník. A to před opravou silnice nemá smysl," vysvětlil starosta Skalice nad Svitavou Petr Řezníček.

Do konce tohoto roku má podle Hynka hotové výběrové řízení na dvě stavby. A to na opravu mostu mezi Adamovem a Bílovicemi nad Svitavou a železničního nadjezdu a okružní křižovatky v Rájci-Jestřebí. Příští rok pak opravy mohou začít. „Na okružní křižovatce v Rájci se již stalo několik nehod. Proto jsme tam loni instalovali zpomalovací retardér. Po rekonstrukci budou mít zatáčky větší poloměr a průjezd bude bezpečnější," popsal vedoucí blanenských silničářů Miloš Bažant.

Opravu mostu mezi Adamovem a Bílovicemi dříve oddalovala složitá jednání s majiteli okolních pozemků. Z toho, že se všechny již povedlo vykoupit, má radost Miroslav Svědínek z Adamova. „Jezdím tudy několikrát denně, protože mám autodopravu. Sice jsem si už zvykl, ale je to nepříjemné. Okrajová část mostu, kudy dřív chodili pěší, je už totálně rozpadlá. To aby se člověk za chvíli s autem propadl přímo do řeky Svitavy. Most je ve velmi špatném stavu a provoz po něm je přitom hustý. Vždy po něm mohou jet auta pouze v jednom směru, dávají si přednost," popsal Svědínek.