Na Blanensku obsadily první tři příčky základní školy z Olešnice, Lysic a Benešova. Celorepublikový průměr pro češtinu je 55,3 procenta, u matematiky je to o zhruba 14 procentních bodů méně. Procenta ukazují, kolik měli žáci získaných bodů z celého testu.
Výsledky úspěšnosti mile překvapily například Michala Juříčka z obce Kunice. Jeho dcera navštěvuje osmou třídu právě ve škole v Lysicích a přijímací zkoušky na střední školu ji tak čekají příští rok. Lysice v úspěšnosti u přijímacích testů z češtiny obsadily na Blanensku druhé místo a v matematice dokonce první.
Nejúspěšnější školy na Blanensku podle průměrného výsledku testu z češtiny:
- Olešnice 67,05 %
- Lysice 66,27 %
- Benešov 66,11 %
- Lipůvka 64,67 %
- Kunštát 60,62 %
Zdroj: prijimacky.ai a Cermat
„Zmíněnou statistiku úspěšnosti jsem zaznamenal. Co se týká češtiny, tak musím uznat, že ve třídě, kam chodí dcera, na ni klade paní učitelka velký důraz. Dceru čeština baví a nemá s tímto předmětem problém, i když ho berou opravdu dopodrobna a důsledně. Myslím si, že doučování a speciální přípravu potřebovat nebude a výuka ve škole ji na přijímací zkoušky připraví dostatečně,“ řekl Deníku muž.
Olešnická základní škola vykazovala u češtiny na prvním místě v regionu úspěšnost přes 67 procent. V matematických vědomostech pak byla na Blanensku druhá s úspěšností lehce přes 53 procent.
Ředitel je k datům spíše skeptický
Ředitel školy Zdeněk Peša nechtěl ze zmíněných dat dělat velkou vědu a byl k nim spíše skeptický. „Příprava a přijímací zkoušky, tak jak jsou nastavené nyní, jsou podle mého hlavně velký byznys. Myslím si, že jejich pojetí nekoresponduje s tím, co mají žáci v rámci výukových programů umět,“ poznamenal Peša.
Na druhou stranu řekl, že v úspěšnosti olešnické školy se zřejmě odráží stabilní kolektiv kantorů s letitou praxí. „A také to, že jsme v podstatě venkovskou školou, i když je Olešnice město. Děti tady asi tolik nerozptylují lákadla dnešní moderní doby a mají ke škole možná blíž. Ale to je jen moje domněnka. A co se týká přípravy na přijímací zkoušky, tak v deváté ročníku se na ni samozřejmě zaměřujeme, ale není to prvoplánové,“ dodal Peša.
Nejúspěšnější školy na Blanensku podle průměrného výsledku testu z matematiky:
- Lysice 53,79 %
- Olešnice 53,01 %
- Benešov 51,91 %
- Černá Hora 50,64 %
- Letovice 50,37 %
Zdroj: prijimacky.ai a Cermat
Data organizace Cermat z posledních pěti let ukazují, že nejlepších výsledků dosahovali v přijímacích testech na střední školy žáci devátých tříd z Prahy a Brna a jejich okolí. Velmi dobře si vedou i žáci ze Zlínska, Třebíče a Blanenska. Nejslabší průměrné výsledky mají žáci ve strukturálně postižených regionech na severu a západě Čech, a také na Jesenicku, Bruntálsku nebo Karvinsku.
Výsledky potvrzuje i školní inspekce
Jak uvádí programový ředitel společnosti EDUin Miroslav Hřebecký, tyto oblasti vykazují dlouhodobě podprůměrné výsledky vzdělávání i podle dat České školní inspekce. „Je to způsobeno především vysokou koncentrací obyvatel s nízkou vzdělaností, která souvisí i s minimálními výdělky a vysokou nezaměstnaností,“ řekl Hřebecký.
Otestujte své znalosti v aplikaci Aimos
Přijímačky s Deníkem: V aplikaci Aimos si každý může otestovat své znalosti a na základě výsledků se posléze zaměřit na to, v čem má nedostatky. Aplikace také umožňuje vyhledat konkrétní základní školu a tu propojit s preferovanými středními školami. Po vyplnění vstupního testu bude uživateli vytvořen individuální vzdělávací plán, který bude přizpůsobený doplňování znalostí potřebných k úspěšnému přijetí na vybranou střední školu. Aplikace je dostupná na adrese www.aimos.cz.
Také mezi školami s nejvyšší průměrnou úspěšností dominují ty z hlavního města. Mezi desítku nejúspěšnějších škol v češtině se dostaly ale i školy z Pardubic, Hradce nad Moravicí nebo Brna. Mezi top 10 školami v matematice jsou mimopražské jen dvě - brněnská a pardubická.
Přesné důvody toho, proč jsou některé školy úspěšné a jiné nikoliv, nejsou zřejmé. „Je třeba analyzovat data a identifikovat přístup těch úspěšných škol, abychom ho mohli později implementovat i ve školách, které teď tak dobré výsledky nemají,“ řekl ředitel společnosti prijimacky.ai Pavel Osvald.
Jak a podle čeho jsme vybírali nejlepší školy
Co znamenají čísla u škol? Jde o průměrné procento dobře vyřešených úkolů z matematiky nebo českého jazyka žáky na dané škole v přijímacích testech za posledních pět let. Číslo 50.00 tedy znamená, že žáci vyřešili v průměru polovinu přijímacího testu.
Do výběru jsme zahrnuli všechny školy z daného okresu, které měly minimálně 20 žáků v devátých třídách, kteří dělali přijímací testy.
Kvůli relevanci dat jsme se zaměřili pouze na přijímací zkoušky na čtyřletá studia (téměř 90 procent všech) a vynechali jsme přijímačky na víceletá gymnázia
Zdroj: prijimacky.ai a Cermat
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Stavba terminálu v Kunštátě za osmdesát milionů začne na jaře. Po letech příprav
JAN CHARVÁT
IRENA HONSNEJMANOVÁ