Přejezdy na Blanensku jsou dostatečně zabezpečené. Za srážku auta nebo pěšího s vlakem může jen výjimečně železnice. „Problémový přejezd je ve Velkých Opatovicích, ale tam při nehodě vždycky signalizace fungovala,“ říká vedoucí dopravního inspektorátu blanenského policejního ředitelství Jaroslav Řezníček. Za poslední rok se v okrese žádné auto s vlakem nesrazilo.

Koridor Brno – Česká Třebová má všechny přejezdy modernizované. Na trati Skalice nad Svitavou – Chornice jich je jich na Blanensku několik bez závor, někde dokonce i bez světelné signalizace. Pojem nevyhovující normám je však relativní. „Každý z přejezdů byl vybudován v souladu s platnými normami a předpisy, které platily v době jeho výstavby. A podle legislativy tak může v tomto stavu zůstat až do nejbližší přestavby,“ uvedl Jiří Šťastný ze Správy dopravní železniční cesty.

Policisty více než srážky na přejezdech zaměstnává opakované prorážení závor na přejezdu ve Spešově. „Několikrát do roka jsou závory ulomené, řidiče se nám nedaří dopadnout. Naposledy se to stalo před několika týdny,“ dodává Řezníček. Někteří netrpěliví řidiči tak razantním způsobem řeší dlouhé čekací doby na přehledném úseku železnice.

Záchranáři mají zase nejvíce práce na železničním přejezdu na blanenské vlakové zastávce. Na ukázkově zabezpečeném přejezdu, který má i podchod pro chodce, došlo v posledních letech k několika smrtelným nehodám. Oběťmi byli vždy neukáznění chodci. Poslední obětí byla loni v prosinci jednašedesátiletá žena, která přelézala koleje.

Žádné zabezpečení nemá železniční přejezd v Boskovicích v Janáčkově ulici. Správa železnic uvažovala i o jeho uzavření, protože koleje kříží pouze užitková cesta. To se však brzy změní. Kvůli plánované rozsáhlé výstavbě bytů projde přejezd rekonstrukcí. „Uděláme tam světelné zabezpečovací zařízení a opravíme povrch silnice na přejezdu. Povede tudy totiž komunikace k nové bytové výstavbě za nemocnicí,“ uvedl Mojmír Nejezchleb ze Správy železniční dopravní cesty.

Rekonstrukci povrchu silnice by potřebovaly ještě dva přejezdy téže trati mezi Boskovicemi a Skalicí nad Svitavou poblíž Lhoty Rapotiny. „Není však ještě rozhodnuto o termínu zahájení stavby nové části trati nazývané Boskovická spojka, takže s opravou se zatím vyčkává, aby se nestala zbytečnou investicí,“ dodal Šťastný.