Speciální hadice z tvrzené gumy, které zaplní část drážky kolem kolejnic. Právě tato pryžová výplň má umožnit bezpečnější přejezd cyklistů po kolejích na silnici v Nádražní ulici v Adamově. Hotová má být do poloviny října. Na obnovený přejezd v současnosti upozorňuje v obou směrech několik značek. V budoucnu možná přibude další. S výzvou Cyklisto, sesedni z kola.

O přejezdu roky cyklisté skoro nevěděli, byl zalitý asfaltem. To se letos změnilo. Vlečku chce totiž znovu využívat společnost Expono Steelforce. Náhle vystouplé koleje se staly překážkou pro řadu cyklistů, kteří tam hlavně v létě padali jak na běžícím páse.

Redakci Blanenského deníku Rovnost kontaktovala řada lidí, kteří si myslí, že je nyní přejezd nebezpečný. „Za poslední měsíce se na přejezdu nic podstatného, co by zvýšilo bezpečnost, nezměnilo. Jediné, co se mění, je vzrůstající počet úrazů, některé i s vážnějšími následky než jsou odřeniny. Co se musí ještě stát, aby se stav vlečky uvedl do stavu neohrožujícího zdraví a bezpečnost silničního provozu," ptá se například Kamil Vašíček.

Řada diskutujících na webu Blanenského deníku Rovnost a na facebookových stránkách města Adamova zase poukazovala na to, že za pády si mohou cyklisté sami kvůli vlastní neopatrnosti. „Touto cestou jezdím týdně několikrát. Jde jen o to, jet opatrně a předvídat. Když jedete lesní cestou, tak vás přeci taky nikdo neupozorní, že je dole pod kopcem závora nebo železné či dřevěné rigoly na odvod vody. Stačí si projet trať z Hořic do Dolní Lhoty. Tam je šikmých rigolů aspoň třicet za sebou a končí to závorou," napsal diskutující pod jménem Michal.

Musí se přizpůsobit

Libor Filásek ze společnosti Expono Steelforce, která sídlí v bývalém areálu Adamovských strojíren, tvrdí, že přejíždění kolejí bude pro cyklisty v budoucnu snazší. „I když ale na přejezd dáme pryžovou výplň, nerovnost tam bude vždycky. Velikost drážky u kolejnice totiž zase musí odpovídat železničním předpisům. Jinak bychom vlečku nemohli zprovoznit. Zmíněným úsekem ale nevede cyklostezka a cyklisté tak musejí svou jízdu přizpůsobit stavu silnice a případným překážkám na ní," uvedl Filásek.

Přejezd je součástí vlečky, na níž chce její vlastník Expono Steelforce obnovit provoz. Společnost o povolení už delší dobu jedná s Drážním úřadem. Letos firma přejezd částečně opravila a vyfrézovala v kolejišti vedle kolejí drážky, které byly dosud zalité asfaltem. Několik dní ovšem nebylo toto místo označené žádnými značkami. A nehod cyklistů tam výrazně přibylo.

Pryžovou výplň přejezdu zástupci Expona plánovali už v létě. Konkrétní termín ale padl až po nedávném jednání. „Do patnáctého října by měla být na přejezdu pryžová výplň. Zástupci Expona se na tom dohodli při společném jednání se zástupci dopravního inspektorátu, Drážního úřadu, stavebního úřadu, silničářů a města Adamova," uvedl starosta Adamova Roman Pilát, který se jednání také zúčastnil.

Starosta Adamova uvedl, že po rekonstrukci přejezdu si na jeho bezpečnost lidé stěžovali.„Stíž­nosti jsme předali příslušným úřadům. Vlečka totiž není naše. Jde nám o bezpečnost cyklistů, ale zase jsme rádi, že areál zkrachovalého Adastu zaplnily nové firmy, které zde chtějí investovat," dodal Pilát.

Na další otázky ohledně zabezpečení přejezdu a v jaké fázi je žádost o obnovení provozu vlečky už zástupce společnosti Expono Steelforce Libor Filásek nechtěl odpovídat. „Přejezd jsme označili podle předpisů. Naši žádost o obnovení provozu vlečky, společně s jeho zabezpečením, má Drážní úřad na stole. Je na něm, co nám povolí a co ne. Víc vám k tomu neřeknu. Kdybyste do toho nešťourali, tak už nám Drážní úřad vlečku povolil," řekl rozladěný Filásek v reakci na předchozí články Blanenského deníku Rovnost o vlečce v Adamově.

Podle Karla Vyskočila z oddělení silničního hospodářství na blanenském stavebním úřadu je ovšem situace ohledně zprovoznění vlečky a zabezpečení přejezdu problematická. Leží na krajské silnici a je také součástí drážního kolejiště.

„Vlečka sice patří společnosti Expona, ale kolejový přejezd přes silnici papírově podle Drážního úřadu vůbec neexistuje. Je to bizarní. Provoz na vlečce sice před deseti lety Drážní úřad zrušil, ovšem přejezd fyzicky zůstal. Jak máme z naší pozice řešit bezpečnost a případné problémy, když žádný funkční přejezd v těch místech podle veškeré dokumentace není?" podivil se Vyskočil.

Jeho slova potvrdil také šéf stavebního úřadu v Blansku Petr Rizner. Ten si netroufá říct, zda společnost Expono Steelforce při rekonstrukci přejezdu případně nějak pochybila. „Osobně si vůbec nejsem jistý, kdo za ten přejezd v současné situaci zodpovídá a je jeho jednoznačným vlastníkem," řekl Rizner. Vyjádření Drážního úřadu se redakci Blanenského deníku Rovnost včera nepodařilo získat.

Nová značka?

Karel Vyskočil uvedl, že dopravní značení, které je nyní v okolí přejezdu, zatím stačí. „Shodli jsme se na tom s dopravním inspektorátem. Značka Cyklisto, sesedni z kola, která se probírala na společném jednání a měla by stát u přejezdu, ale podle mě není moc šťastným řešením. Není tam cyklostezka, a když těch místech bude někdo v provozu sesedat z kola, bude to ještě nebezpečnější," řekl Vyskočil.

Nebezpečí přejezdu je podle něj v tom, že nevede kolmo na silnici, ale šikmo. „Přestavět ho však není příliš reálné, protože těsně sousedí s kolejištěm drah. Kdy bude vlečka v provozu, nevím. Podle mě to letos firma už nestihne," uzavřel Vyskočil.

Akciová společnost Expono Steelforce funguje jako servisní centrum hutního materiálu. Zejména plechů a stavební oceli. Skladování, distribuce a logistika je zajišťována ze servisního centra v Adamově.