Ti, kdo se projektu zúčastní, dostanou materiál na vyrábění a nářadí i metodické příručky pro učitele. Hlavním cílem je vzbudit u dětí zájem o technické věci. „V mnoha školách sice funguje jakási technická výchova, není ale prvořadá. Dílnu už většina domácností nemá a děti nemají tolik možností se s nářadím seznámit. Ve školkách jim učitelé vysvětlí, jak se používá a k čemu slouží. Pak už vyrábí samotné děti. Hravou formou tak u nich rozvíjíme technické myšlení a tvořivost," vysvětlila Radka Bezděková, manažerka Místní akční skupiny Boskovicko PLUS.
Ve spolupráci s VUT
Projekt je založený na spolupráci Vysokého učení technického v Brně a mateřských škol. Na provedení se pak podílejí místní akční skupiny Boskovicko PLUS a Brána Brněnska. Kromě rozvoje manuální zručnosti a kreativního myšlení se technické vyučování zaměřuje i na slovní projev dětí. „Hotové výrobky totiž představují například před svými rodiči," řekla Bezděková.
To, že se s nářadím seznámí už v útlém věku, může do budoucna zvýšit zájem o řemesla a učňovské obory, které jsou momentálně v krizi. Úspěchy ale slaví projekt už nyní. Nadšené jsou děti i rodiče, shodují se ředitelé školek. „Předškoláky vyrábění velmi baví. Doma dílny nemají a ve školce si tak zkusí něco nového," uvedla ředitelka Mateřské školy Valchov Dana Chlupová. Děti pracují s opravdovým nářadím stejně jako dospělí. „Ve školce máme lupínkové pilky, kladiva, šroubováky i matice. Před vyráběním vždy poučíme žáky o bezpečnosti," dodala Chlupová. S hotovými výrobky si pak předškoláci mohou také hrát.
Jelikož je vyrábění zaměřené na dopravu, získaly školky materiál na modely autíček, letadel nebo lodí. Vyzkouší si také rozmontovat a poté znovu složit odrážedlo. V Doubravici nad Svitavou děti vytvořily například svůj vlastní náklaďáček. „Nejprve si udělají nákres, který překreslí na balzu. Jednotlivé části potom vyřežou, slepí a nabarví. Postupně tak udělají úplně celý výrobek," vysvětlila ředitelka tamní mateřské školy Hana Konrádová. Díky projektu se Doubravičtí podívali také do Technického muzea v Brně. „Doma děti k podobné práci moc často nepustí, ale určitá technická zručnost je v životě důležitá. I dívka musí umět vyměnit žárovku," dodala Konrádová.
Zapojí i školáky
Do technického vyrábění se zapojila také školka v Drnovicích. „V dětech rozvíjí tvořivost a představivost, naučí se správně držet tužku nebo pravítko. Jelikož se nám projekt ve školce osvědčil, chtěli jsme jej zavést i do základní školy. Bohužel ale v letošním roce končí. Máme sice praktické činnosti, na pořádné vybavení ale nejsou peníze," popsala ředitelka Základní a mateřské školy Drnovice Miloslava Brachová.
To by se mělo do budoucna změnit. Nyní mohou školy čerpat z jednoho fondu ministerstva školství, druhý přibude už v příštím roce. Díky tomu zapojí nejen školky, ale i základní školy. Získané peníze bude možné použít na zavedení technických mateřských škol i například na obnovu dílen. „Připravujeme také fond, který nazýváme 3+3+3 s cílem finančně podpořit školky i školy na třech úrovních. Po třech milionech se na něm bude podílet kraj, tamní podnikatelé a stát. Zařízení si z peněz budou moci pořídit například stavebnice, nářadí do dílny nebo vstupenky na exkurzi," uvedla mluvčí ministerstva školství Klára Bílá.
Do projektu se zatím zapojilo čtyřiadvacet mateřských škol z Brněnska a Blanenska. V blanenském okrese s nářadím pracují výše zmíněné školky a také předškoláci ve Svitávce, Olešnici, Boskovicích nebo Benešově a Kunštátu.
KRISTÝNA HLOUŠKOVÁ