Na vlakové podchody si stěžuje nejeden obyvatel města. „Docela často se po Blansku procházím, proto jsem si samozřejmě všimla, jak jsou zdejší podchody zanedbané. Už mě také upozornilo několik dalších lidí. Že jsou zdi pomalované, to je asi vyšší moc, se kterou nic nenaděláme. Ale aby se tam člověk bál kamkoliv stoupnout, protože neví, co je na zemi?“ hlásí Jana Kratochvílová.

Zastupitelka se proto obrací na zbytek vedení města, aby s neútulnými podchody něco dělalo. „Blansko je přitom čím dál hezčí a tenhle pohled nám celkový dojem kazí. Je to výchozí místo turistů mířících do Moravského krasu, ale první, co zažijí po výstupu z vlaku, je smrdutá díra,“ myslí si Kratochvílová.

Podle ní by čistotu mohli udržovat třeba lidé, které město najme na veřejnou službu, a každý den tam mohou alespoň zamést. Neškodilo by prý ani víc odpadkových košů.

Blanenský starosta Lubomír Toufar ale tvrdí, že situace zase tak hrozná není. „V poslední době jsem jel vlakem několikrát, a podchodů jsem si schválně všímal. Sice je pravda, že zdi jsou postříkané, ale žádného velkého nepořádku jsem si nevšiml. Proto jsem s tím zatím nic nedělal. Pokud by se to obrátilo, jednat určitě začnu,“ přislíbil Toufar.

Uklízet společně

Podchod na vlakovém nádraží, kterým lidé přicházejí na nástupiště, patří Správě železniční a dopravní cesty. „Starat se o něj máme společně s místní samosprávou, tedy uklízet jej, zajistit osvětlení a podobně. Druhý most u železniční zastávky je ale podchod pod tratí, o který pečuje jen město,“ upřesnil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.

O podchod pod tratí se podle starosty Toufara starají blanenské technické služby a je v pořádku. „Teď přemýšlíme, kdo jej bude udržovat dál, možná využijeme pracovníků veřejné služby,“ doplnil Toufar.

Lidé se přechodům také často úplně vyhýbají a riskují přecházením přes koleje. To ale zrovna v Blansku může být nebezpečné. Dokazuje to například případ mladé ženy, která předloni nepřežila srážku s vlakem přímo na blanenském nádraží, když přecházela koleje po služebním přechodu. Tam ale neměla co dělat.

„Případy, kdy vlak srazil někoho při přecházení kolejí, jsou naštěstí jen výjimečné. Většinou jsou to totiž sebevrahové, kteří na vlak záměrně čekají. Často se ale stává, že lidé nerespektují červené výstražné světlo u závor ani signál ohlašující přijíždějící vlak. Za to potom dáváme pokuty až dva tisíce korun, protože je to vlastně porušení dopravních předpisů,“ upozornila blanenská policejní mluvčí Iva Šebková.

Na blanenském nádrží však mají problém například i maminky s kočárky. Podchod není bezbariérový a tak jediná cesta na nástupiště vede právě přes koleje. „Není přitom problém požádat někoho na stanici, aby jí s bezpečným přejitím kolejí pomohl. Zaměstnanec drah dokonce musí pomoci ze zákona. To ale málokdo ví,“ upozornil Halla.

Ještě doplnil, že nejnovější rekonstrukce nádraží už se běžně dělají s dodržováním evropských norem, které na bezbariérový přístup pamatují.