Na nádraží v Adamově na Blanensku se ho zúčastnil také ministr dopravy Martin Kupka. „Zmíněná stavba je jednou z nejvýznamnějších na železnici v letošním roce. Má řadu specifik. Například to, že se musí stihnout v jednom roce. Tlak na dodržování harmonogramu je velký. V tuto chvíli ale nic nenaznačuje, že by tu vlaky v daném termínu neměly jezdit,“ uvedl Kupka.

Konkrétně v Adamově vybudují dělníci nové nádraží za 834 milionů. Nyní dokončují základy technologické budovy a také nové lávky pro pěší. Rýsují se už také protihlukové stěny. „Do konce měsíce začneme s demolicí poslední drážní budovy, která měla jít k zemi,“ řekl Jan Parchanski, projektový manažer společnosti Swietelsky Rail CZ.

Silnice mezi Adamovem a Bílovicemi nad Svitavou je na řadě míst ve špatném stavu.
Změna kvůli zničené silnici: autobusy z Adamova do Brna pojedou po nové trase

Provoz v tomto železničním úseku se má obnovit v polovině prosince. Kupka dodal, že stavební práce s sebou přinášejí dlouhodobě komplikace pro místní. Ať už se jedná o roční výluku na trati, hluk nebo prašnost v její blízkosti. „Věřím ale, že to vše bude vyváženo moderním vlakovým spojením a kvalitní infrastrukturou,“ poznamenal ministr dopravy.

Řeč přišla také na rozbitou silnici mezi Adamovem a Bílovicemi nad Svitavou. Většina výlukových autobusů začala od neděle jezdit oklikou přes Křtiny a Ochoz u Brna, aby se cestě ulevilo. Na řadě míst je totiž v dezolátním stavu. V příštích týdnech se má na tomto úseku začít pohybovat větší množství stavební techniky než dosud. „Od srpna se má větší objem materiálu začít znovu převážet po kolejích. Operativně hledáme řešení, jak této silnici ulevit a kde to daná zakázka umožní,“ doplnil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Stavba obchodního centra v blanenské ulici Poříčí.
Obchodní centrum na Poříčí: na jaře začne stavba okružní křižovatky

Stav krajské silnice motoristé kritizovali dlouhodobě už před startem roční výluky. Na místa v havarijním stavu opakovaně upozorňoval také Blanenský deník Rovnost. „Silnici nyní uleví odklon velké části výlukových autobusů a omezení vjezdu aut nad tři a půl tuny, mimo stavební techniku. Po ukončení výluky bude nutné cestu opravit. V jakém rozsahu a kdo se na rekonstrukci bude podílet, neumím v tuto chvíli odpovědět. Situaci společně s železničáři, stavebními firmami a silničáři monitorujeme,“ řekl krajský radní pro dopravu Jiří Crha.

V minulosti už tam dělníci několik nejrizikovějších úseků opravili. Včetně opěrných zdí. Poblíž Adamova místo zchátralého a desítky let starého mostu postavili nový obloukový. Nebezpečných míst je tam však stále dost. „Klasika. Prostě se to začne řešit, až se tam stane neštěstí. Někdo skončí s autem v řece nebo nedej bože autobus s lidmi. Ta silnice už je v havarijním stavu dlouhé roky,“ řekl jeden z místních motoristů, který si přál zůstat v anonymitě. Redakce ho zná.