Před časem nepojízdnou Jawu, která už se téměř nikde nedá koupit, až ve Vrchlabí skutečně sehnal. Během pár dní ji zprovoznil a vrátil jí její původní lesk. Jawa Robot by časem měla rozšířit expozici v nedávno otevřeném muzeu veteránů a obrazů Petra Hamerského v Olešnici.

Splněný sen

Otevřením muzea se Petru Hamerskému (na snímku právě na Jawě Robot) splnil dlouholetý sen. „Historická auta a motorky česko slovenské provenience sbírám asi třicet let. Bydlím v Boskovicích, ale do Olešnice stále jezdím, mám tady i dílny a stroje schované na půdách. V Olešnici jsme čas od času pořádali výstavy veteránů a obrazů mého otce Karla Hamerského. A pak přišel starosta s myšlenkou, že bychom tady mohli udělat muzeum historických strojů a obrazů, aby to bylo takové muzeum pro celou rodinu. Takže k šedesátinám se mně sen mít muzeum splnil. I když bych potřeboval, aby muzeum bylo tak dvakrát větší,“ usmívá se Hamerský.

Návštěvníci v muzeu uvidí pět aut a na pětadvacet motorek vyrobených v letech 1936 až 1974 a desítky obrazů Karla Hamerského, na nichž převažuje krajina Olešnicka. O každém z vystavených strojů by Petr Hamerský dokázal vyprávět hodiny. „Mezi světovými válkami u nás bylo mnoho výrobců motocyklů i aut a ve střední Evropě jsme patřili k předním výrobcům této techniky. Jen čtyři automobilky na světě přežily sto let a mezi nimi jsou naše značky Škoda a Tatra,“ je pyšný sběratel.

Z vystavených aut zmiňuje například Tatru 603 z roku 1968. „Je to unikátní a zajímavý kousek. Koupil jsem ji od bývalého ředitele boskovického učiliště, který ho do školy dostal po havárii z prezidentské kanceláře pro studijní účely,“ říká nad jedním z exoponátů. V muzeu zaujme například i Jawa vybavená ocelovými lyžemi. „Je to Jawa 250 libeňák, první na světě vyráběné enduro. Tento typ stroje vyhrál ve výběrovém řízení pro švédskou královskou armádu, který měl jezdit v zasněženém, písečném i blátivém terénu. Proto je vybaven lyžemi i nočním osvětlením. Přivezl jsem si ji přímo ze Švédska a tady zkompletoval,“ říká dále Hamerský. To hlavní o vystavných strojích si každý návštěvník může poslechnout přímo z jeho úst prostřednictvím filmu promítaného při návštěvě muzea. Mezi exponáty upoutá pozornost také skútr, který hrál ve filmu Homolka a Tobolka. Rodině Homolkových ve Špindlerově Mlýně odvážel kufry.

Muzeum čeká rozšíření

V podstatě všechny stroje Petr Hamerský koupil ve velmi špatném stavu a vlastníma rukama je kompletně zrenovoval. Otevřením muzea jeho vášeň rozhodně nekončí. „Pořád se mám na co těšit, mám ještě spoustu snů, stále něco opravuji. V budoucnu by se muzeum v Olešnici mělo ještě rozšířit. V dvorním traktu by měla být vystavená hasičská Tatra olešnických hasičů z roku 1924 a další technika hasičů a já bych si přál, aby tam bylo místo na další moje stroje, které mám zatím v různých půdních depozitech. Chtěl bych totiž ukazovat ucelené chronologické řady motorek Jawa, ČZ, pionýrů, mopedů a tak dále. Abych na tom mohl demonstrovat technický pokrok i trendy v motorismu,“ doplnil.

Muzeum historických vozidel a obrazů je vedle muzea modrotisku, muzea strašidel a muzea mikroregionu na půdě radnice dalším lákadlem pro turisty v Olešnici. „Pro Olešnici je čest mít takovou zajímavou expozici obrazů i veteránů. Nové muzeum má sídlo v bývalém domě služeb, který byl nevyužitý. Podařilo se nám ho opravit díky dotaci na projekt modernizace kulturních zařízení regionu Olešnicko, jehož součástí je i nová knihovna a základní umělecká škola,“ uvedl starosta Olešnice Zdeněk Peša.