Bojí se zápachu a těžkých aut, která měla projíždět pod jejich okny. Proto se téměř čtyři sta lidí z Letovic podepsalo pod petici proti bioplynové stanici. Tu chce postavit firma Ledeko v letovické části Třebětín. V úterý se při projednávání územního řízení vedení společnosti zavázalo k tomu, že nejdřív udělá příjezdovou cestu, která nepovede mezi domy. Vypraví navíc autobus plný zájemců na prohlídku podobné bioplynové stanice.

Že začnou k nové bioplynové stanici přijíždět cisterny plné hnoje či odpadu, toho se obávali obyvatelé Třebětína a jeho okolí. „Tím, že přibude v této části Letovic aut, dojde k otřesům a vibracím, které naruší statiku domů u cesty. V ulici bude hluk, prach a v souvislosti se stavbou může dojít i k sesuvu půdy. Cesta vedoucí Třebětínem je jako příjezd k bioplynové stanici nevyhovující. Je navíc klikatá a v některých místech se téměř dotýká domů. Dojde ke snížení jejich hodnoty a budou neprodejné.“

To píší Letovičtí v námitkách, které připojili k petici. Zmiňují také riziko dopravní nehody či úrazu, zvlášť v místě, kde stojí mateřská škola. „Požadujeme, aby Ledeko postavilo příjezdovou cestu mimo zastavěnou část předtím, než začne pracovat na bioplynové stanici,“ zdůraznil při úterním jednání Martin Eyer z petičního výboru.

Stop zápachu

Dalším problémem je podle něj zápach. „Ten může z nového zařízení unikat. Není dobré, že něco jako velkokapacitní kravín bude přímo za našimi domy,“ dodal.

Za pravdu mu dal Petr Palán, který také petici podepsal. Podle něj se zápach line z areálu Ledeka už nyní. „Když vyvěsíme vyprané prádlo ven, občas se stává, že načichne močůvkou. Navíc spoustu lidí rozhořčilo, že o stavbě bioplynové stanice nevěděli. Úřední desku na náměstí nečetli,“ namítl muž.

Úředníci se brání, že tyto informace podle zákona zveřejnili. Lidé si je mohli přečíst také na internetu, dokonce i na bráně areálu Ledeka.

Své při jednání řekli i projektanti. Podle nich bude zápach po dostavění bioplynové stanice naopak menší. „V bioplynové stanici se může zpracovávat i hnůj. Otevřená hnojiště tak z areálu Ledeka zmizí, protože hnůj uložíme do těsněných nádrží. Na silnicích v Třebětíně navíc už nebudou jezdit otevřená auta, která hnůj převážejí. Náklad přepraví uzavřené cisterny,“ vysvětlil Karel Stober s tím, že proti úniku zápachu či surovin jsou nádrže vybavené. Případnou trhlinu totiž odhalí kontrolní systém.

Bez náklaďáků

Nejpalčivějším problémem je příjezdová cesta k bioplynové stanici. Na tom se lidé shodnou i se starostou Letovic Vladimírem Stejskalem. „Těžká auta s nákladem do Třebětína nepustíme. Ledeko si musí vybrat jinou cestu, mimo zástavbu,“ řekl Stejskal.

Auta mohou do areálu přijíždět dvěma různými cestami z jeho horní části. „Jedna z cest se napojuje na silnici vedoucí do Moravské Třebové, další vede na naše pozemky,“ přiblížil ředitel Ledeka Vladimír Dražil.Ten souhlasil s tím, že před zahájením prací na bioplynce upraví jednu z těchto cest jako příjezdovou.

Mezi lidmi v úterý padl ještě návrh, aby Ledeko vypravilo autobus do blízké bioplynové stanice a zájemci se s procesem blíž seznámili. „Jsem pro,“ řekl Dražil.

Bioplynová stanice v Třebětíně dokáže zpracovávat travní senáž, siláž kukuřice i hnůj. V areálu budou stát tři těsněné uzavřené nádrže. Do nich pracovníci Ledeka uloží surovinu. Ta se ohřeje na čtyřicet stupňů Celsia a vznikne bioplyn. V kogenerační jednotce se z něj pak bude vyrábět elektrická energie. „Část energie využijeme pro sebe, většinu ale prodáme. Zemědělství je totiž v současnosti v krizi. Meziročně se potýkáme až se stoprocentními výkyvy cen. Nemůžeme být závislí na burze a stále se měnících podmínkách,“ zdůvodnil Dražil, proč chce Ledeko bioplynku stavět.