Můžete stručně říct, jak je daleko příprava stavby?
Celý úsek R43 mezi připojením na dálnici D1 a Starým Městem u Moravské Třebové, kde by mělo vzniknout připojení na budoucí rychlostní silnici R35, máme z hlediska přípravy rozdělený na tři – Troubsko – Kuřim, Kuřim – Svitávka a Svitávka – Staré Město. Na první pohled je nejdál úsek Troubsko – Kuřim, kde už z roku 2002 je k dispozici dokumentace pro územní rozhodnutí a od roku 2001 běží proces posuzování vlivu na životní prostředí, takzvaná EIA. Největším problémem je tam přechod přes sídliště Bystrc. V březnu byla dokončena dokumentace, předána na ministerstvo životního prostředí a začíná samotný proces posuzování. V úseku Kuřim – Svitávka jsme loni zpracovali oznámení záměru a v únoru jsme zadali zpracování dokumentace EIA.
Co bude následovat?
Stanovisko k tomuto úseku bude k dispozici příští rok. Pak se nám otvírají vrátka na zahájení vlastní přípravy. Tu můžeme zahájit ve chvíli, kdy máme schválený investiční záměr, jehož součástí mimo jiné musí být doklad, že je v souladu s územně plánovací dokumentací. Jihomoravský kraj však nemá územní plán velkého územního celku, ve kterém by byla R43 zanesena.
Mohla by se na tom příprava stavby zaseknout?
Mohla. Obce sice silnici v územních plánech zanesenou mají, ale tady se posuzuje i souhlas s nadřazenou územně plánovací dokumentací, takže to nemusí stačit.
Financování stavby z evropských peněz se vzhledem k tomu, že čerpání končí v roce 2013, nestihne. Jde o miliardové částky, je známo, kde se vezmou peníze?
Evropské peníze skutečně nelze stihnout. Možnosti státu jsou velmi omezené, v podstatě není kde brát. Státní fond dopravní infrastruktury má obrovské problémy s naplňováním. Zatím se neví, jak bude stavba financována.
Jste zastánce toho, aby stavba silnice začala od severu, když v Brně není stále jasno?
Když to shrnu, tak největší šanci na projednání má úsek Svitávka – Staré Město, který je v souladu s územně plánovací dokumentací Pardubického kraje. Asi ale nemůžeme čekat, že se začne stavět tam. Opravdu největší smysl by mělo začít v úseku Kuřim – Svitávka s tím, že už hledáme způsob, jak přestavět stávající dvouproudou silnici mezi Českou a Kuřimí na čtyřpruh. Řešení je na světě, už se na něj zpracovává oznámení záměru. Byl bych ale nerad, aby se tato stavba spojovala se záměry Brna na nějakou nulovou variantu ohledně R43. V tomto úseku je taková intenzita dopravy, že už tam čtyřpruh dávno měl být. Nejvíc nejasno je v Brně. Nové vedení města popřelo to, co bývalé vedení zastávalo přes deset let.
Starostové z Boskovicka jsou ohledně svého svazku skeptičtí, pomohl podle vás v něčem?
Pomohl určitě tím, že na nás vyvíjí jakýsi tlak. Protože pokud by toto sdružení neexistovalo, tak R43 by z hlediska státu zůstala někde na periferii zájmu. Příprava se do roku 2002 omezovala pouze na stavbu Troubsko – Kuřim. Jen díky těmto sdružením mohu stavbu od Kuřimi na sever připravovat. Kdyby tlak nebyl, tak by se možná nedělo nic.