Vadí to například Milanu Sýkorovi z Blanska. Podle svých slov se za něj stydí před turisty. „Tohle že má být vstupní brána do Moravského krasu? Při vstupu do haly cestující vítají vrzající, rezavé a nedoléhající dveře. Vzrostlá tráva na nástupišti a pomalované a neudržované budovy také nepřidávají nádraží na kráse. Lahůdkou je pak podchod, který připomíná spíše vstup do pekla," popsal Sýkora.

Víc jim vadí Dukla

Vlakem cestuje často. Za dcerou do Prahy nebo za nákupy do Brna. „A pokaždé přemýšlím nad tím, kde se asi ztrácejí peníze nás, daňových poplatníků, když nikdo do nádraží léta neinvestoval snad ani korunu," míní Sýkora.

Ve středu odpoledne čekala na vlak například Marie Wienroeder z Německa. Při otázce, jak se jí nádraží líbí, se zamračila. „Nepůsobí to tady moc přátelsky. Mělo by to zde vypadat jinak, zvláště když se nacházíme v největším městě okresu. Nikde jinde jsem podobné nádraží ještě neviděla," uvedla mladá turistka.

Toho, že nádraží nevypadá příliš vábně, si všímají i další turisté, kteří si do blanenské informační kanceláře Blanska přijdou pro tipy na výlety. „Občas někdo řekne, že nádraží by potřebovalo vylepšit. Ale ještě více se pozastavují nad tím, jak vypadá hotel Dukla, který co nevidět půjde k zemi," řekla vedoucí kanceláře Martina Hejčová.

Podle Ladislava z Blanska vzhled nádraží snad ani nelze komentovat. „Kdo sem zavítá, musí být zděšený. Ještě v devadesátých letech minulého století to tady ale vypadalo hezky. Tehdy předělali nástupiště. Nápisy od sprejerů se snažili přetírat. U podchodů byl nápis zákaz vylepování plakátů. Ale stejně to nikdo nerespektoval, a tak se na to asi postupně vykašlali. Myslím, že hodně věcí tady bezohlední lidé zničili sami. Mimo jiné schody do podchodu," sdělil muž, který si nepřál zveřejnit celé jméno.

Vedení města ale nemůže nádraží opravit, protože není jeho majetkem. „Několikrát jsme oslovili České dráhy, aby se o svůj majetek více staraly. Zůstalo to bez odezvy. Jen jednou nám odtud napsali, že na opravu nemají peníze. Mně osobně se nejvíc nelíbí, že podchod není pod všemi kolejemi. Nejlepší by bylo, kdyby se jím dalo přejít ze Starého Blanska až na nádraží," uvedl blanenský tajemník Josef Kupčík.

Letos opraví stěnu

Cestující si zřejmě na opravu nádraží počkají ještě dlouho. České dráhy totiž připravují převod části svého majetku, především výpravních budov, pod Správu železniční dopravní cesty. „Z toho důvodu v nejbližší době neuvažujeme o celkové rekonstrukci blanenského nádraží. Děláme mimo jiné jen drobné opravné práce. Jejich součástí bude v Blansku malování a očista vnitřních prostor vestibulu, kde se zdržují cestující. Letos počítáme také s částečnou rekonstrukcí čelní prosklené stěny, což by mělo stát čtvrt milionu korun. Ještě bude potřeba vyčlenit na to finanční prostředky," vysvětlil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Kdy k převodu blanenské nádražní budovy stejně jako i téměř všech dalších v Česku dojde, zatím není jasné. „Prodej je zcela v kompetenci vlády a Českých drah. My to nemůžeme nijak ovlivnit," sdělil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský.

Již dlouho čekají cestující také na opravu přilehlého autobusového nádraží v Blansku. „Myslím, že tím, jak vypadá, je raritou nejen v České republice, ale v celé Evropské unii. Je snad jediným, kde ze zastávky musejí řidiči couvat. Odporuje to bezpečnostním předpisům," uvedl řidič autobusu Jiří Antl. Nádraží bude opravovat společnost ČAD Blansko, které podle slov jeho ředitele Jiřího Šebely nyní na rekonstrukci shání dotace.

Mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský o opravě nádraží říká:

Můžeme na ni získat víc peněz

Praha /ROZHOVOR/ – Správa železniční dopravní cesty plánuje v Česku opravit asi dvě stě nádražních budov. Potvrdil to její mluvčí Jakub Ptačinský.

Kdy se pustíte do oprav nádražních objektů, které od Českých drah převezmete?

Rychlost převodu záleží na vládě a Českých dráhách, my to nemůžeme ovlivnit.

Po převzetí veškerého majetku jej nejdříve zkontrolujeme a pak stanovíme pořadí jednotlivých oprav. O konkrétních rekonstrukcích je zatím předčasné mluvit, seznamy se ještě budou měnit.

Máte už alespoň představu o tom, kolik budov opravíte?

Máme vytipovaných asi dvě stě objektů, které upřednostníme. Půjde o přepravní stanice, které využívá až osmdesát procent všech cestujících na železnici.

Kde na to vezmete peníze?

Opravy zaplatíme hlavně díky dotacím z Evropské unie. České dráhy, které jsou státem vlastněnou firmou, mohou požadovat spolufinancování jen do výše čtyřiceti procent. My můžeme z evropských dotací zaplatit až pětaosmdesát procent nákladů. Jednodušší bude i administrativa. Jsme státní organizace, proto máme možnost získat na opravy vyšší podíl dotací z Evropské unie.