„Předpokládáme, že dělníci dokončí stavební práce do závěru května příštího roku. Na přesný termín ale bude mít velký vliv i počasí. Přes zimu opravu pozastavíme, nejspíše již od dvacátého prosince," uvedla vedoucí technicko-správního úseku blanenských silničářů Eva Zouharová.

Na nějakou dobu si mohou oddechnout řidiči. Lažánky budou přes zimu průjezdné již bez semaforů, i pro vozidla nad šest tun. „V některých úsecích však bude možná snížená rychlost," doplnila Zouharová. Ještě předtím ale vesnici čekají dvě úplné uzavírky.

Důvodem zpoždění prací, které začaly letos v květnu, jsou problémy s kanalizací. Nikdo totiž přesně neví, kudy na mnoha místech její stará část vede. „Nemá žádné povrchové znaky a objevuje se i tam, kde ji nikdo nepředpokládal. Navíc není uložena v dostatečné hloubce," vysvětlil vedoucí blanenského odboru investic a územního rozvoje Marek Štefan.

I proto se oprava kanalizace podle něj značně prodraží. A to o jeden a půl milionu korun. Tedy alespoň zatím. „Částka navíc je za zhruba stoosmdesátimetrový úsek, další části se zřejmě objeví i jinde. Kanalizaci jsme dokonce našli i na návsi, kde ji nikdo nepředpokládal. I na dalších místech má různé křížení, malé části se někdy vyskytnou i po pěti metrech od sebe," vysvětlil Štefan.

Podle Lažáneckých opravy trvají již příliš dlouho. „Až to bude hotové, bude to tady pěkné. Teď mám ale pocit, že to nemá konce. Bydlím u hřbitova a na autobus musím chodit pěšky přes louku až k benzince. Někdy mají autobusy zpoždění, a pak nestíhám dojet k lékaři do Blanska," postěžoval si důchodce Josef Mokrý.

Vlekoucí se práce obtěžují i rodinu Petra Valáška. „Já do Lažánek jezdím jen asi dvakrát do měsíce, ale mým rodičům hodně vadí hluk a prach, který se ve vysoké míře šíří do okolí," sdělil Valášek.

Na ukončení oprav netrpělivě čeká i Josef Jeřábek z Lažánek. „Kdyby bylo po mém, nechal bych vše v původním stavu. Nová silnice sice bude krásná, ale řidiči po ní budou jezdit jako blázni. Hlavně motocyklisté," míní Jeřábek.

Jeřábkovi také nejde do hlavy, proč vznikly komplikace s kanalizací. „Je smutné, že projektanti neudělali dostatečný průzkum. Nedávno narazil bagrista kousek od našeho domu na velký kanál, o kterém neměl nikdo potuchy. A když třeba asfaltovali silnici, zjistili, že je v určitém úseku úzká a honem ji začali rozšiřovat. Příprava před rekonstrukcí asi nebyla dostatečná," míní Jeřábek.

Podle Štefana je největším kamenem úrazu to, že kanalizaci vybudovali lidé zhruba v padesátých až šedesátých letech minulého století svépomocí. „Proto má atypické zasazení do terénu. Asi před patnácti lety jsme zakreslovali některé její části. Jenže Lažánky jsou dlouhé tři kilometry a mnoho úseků se nepodařilo zmapovat ani objevit. Ačkoliv jsme prováděli i kamerový průzkum. Pomoci by nám mohli také pamětníci, ale většina z nich již nežije," přiblížil Štefan.

O nadcházejícím víkendu, a také ten první prosincový, budou pracovníci odborné firmy pokládat v Lažánkách obrusnou část vozovky. Řidiči aut i cestující autobusů se proto musejí připravit na úplnou uzavírku. „Objízdná trasa pro nákladní i osobní auta povede přes Olomučany a Rudici. Od šestého do sedmého prosince dělníci demontují mostní provizorium a most zprůjezdní," přiblížila Zouharová.

Cestující se musejí připravit na změnu organizace dopravy mezi Blanskem a Lažánkami. „Bude se týkat spojů číslo 231 a 232. Podstatné je to to, že cestující se v termínu úplné uzavírky vůbec nedostanou z Lažánek do Jedovnic. Budou muset jet přes Blansko. Spoj 232 z Vysočan do Blanska bude sice stavět na zastávce Lažánky škola, ale do centra obce nepojede," přiblížil mluvčí Kordisu Květoslav Havlík.