Po rušné silnici z Blanska údolím Svitavy směrem k Brnu vede oblíbená cyklotrasa. Cyklisté ji hojně využívají, ale než se dostanou na její klidnější a bezpečnější část, musí jet několik kilometrů s jedním autem za druhým v zádech. Vedení Blanska proto plánuje asi na jeden a půl kilometru dlouhém úseku postavit cyklostezku.

Stavba bude stát asi devět milionů korun. „Na příští rok vyčleníme v rozpočtu peníze na zpracování projektové dokumentace, stavět pak chceme co nejdříve. Na cyklostezce se bude finančně podílet i Jihomoravský kraj," uvedl starosta Blanska Ivo Polák.

Cyklostezka začne u odbočky na Olomučany, po lesní cestě povede podél řeky Svitavy. Bude končit pod kopcem, na kterém stojí Nový hrad. „Hlavně v létě se v těchto místech vyskytuje obrovský počet cyklistů. Často se tam stávají dopravní nehody. Minulý týden se tam srazila dvě osobní auta, četné havárie tam mají i motorkáři," zdůvodnil plánovanou stavbu cyklostezky Polák.

Již letos se nejen cyklisté dočkají nové cyklostezky mezi Rájcem-Jestřebí a Bořitovem, o kterou obě radnice usilovaly nejméně čtyři roky. „Sice na kole nejezdím, ale vítám, že silnice bude pro cykloturisty mnohem bezpečnější. Pro řidiče, kteří jezdí rychle, jsou tak trochu překážkou. Na silnici je docela široká krajnice, která ale mnohdy nestačí, a je to tam riskantní, " řekl Jiří Kouřil z Rájce-Jestřebí.

Do konce října

Podle starosty Rájce-Jestřebí Pavla Perouta bude cyklostezka hotová do konce letošního října. „Povede podél říčky Býkovky směrem k polím, mezi Bořitovem a Rájcem-Jestřebí bude křižovat silnici a pak po rovince na svahu zamíří do Bořitova," popsal Perout.

Cyklostezka přijde na téměř šest milionů korun, větší část nákladů pokryje dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury. „Asi třikrát jsme o dotaci žádali, ale vždy jsme měli smůlu. Letos to konečně vyšlo," je rád starosta Bořitova Břetislav Tesař.

Ráječtí v budoucnu plánují i další cyklostezky. Do Doubravice nad Svitavou, Ráječka a Spešova. „S již existujícími cyklostezkami tak chceme propojit oblast Černohorska a Moravského krasu. Nyní trasy začleňujeme do územních plánů, pak je budeme muset vyřešit majetkově, připravit projekt a opět požádat o dotaci. Odhaduji, že vše bychom mohli stihnout do pěti až osmi let," plánuje starosta Rájce-Jestřebí.

Po nové cyklostezce už dlouhou dobu volají i lidé ze Suchého a Žďárné, nejméně rok si na ni ale ještě budou muset počkat. „Neměli jsme vyřešené majetkoprávní vztahy s vlastníky okolních pozemků, ale už je to v pořádku. Teď čekáme na schválení územního rozhodnutí, stavět chceme v příštím roce. Budeme žádat i o dotace," přiblížila starostka Žďárné Radomíra Hénková.

Silnice mezi oběma obcemi je v havarijním stavu. Využívají ji nejen auta a cyklisté, ale například děti po ní chodí pěšky do školy do Žďárné. „Chodci musejí často slézat do příkopu, aby se jedoucím autům vyhnuli. Kromě zvýšení jejich bezpečnosti nabídne stezka i příjemnou procházku rekreantům, kteří k nám do Suchého jezdí do chatové oblasti u rybníka," popsal starosta Suchého Jiří Vyklický.