A je to opět tady. Obchody zachvátila vánoční horečka a stejně jako v předchozích letech s několikaměsíčním předstihem. Obchodníci přesto slibují, že ty letošní Vánoce by měly být přeci jen výjimečné – kvůli krizi prý budou levnější než kdykoli předtím.

První vánoční zboží se na pultech českých obchodů objevilo už v září. Ovšem ta hlavní vlna se začíná rozbíhat až v těchto dnech. Například společnost Tesco svou nabídku odstartovala v polovině tohoto týdne, Interspar ji chystá na jednadvacátého.

„Od letošních předvánočních nákupů se dá očekávat jediné, jako po celý letošní rok bude levněji než vloni,“ říká ekonomický analytik ČSOB Petr Dufek. Řada domácností se totiž největší svátky roku rozhodla pojmout skromněji, a to ze zcela pochopitelných důvodů – buď její členové o práci už přišli, anebo se o ni bojí.

Levnější svátky i beze slev

A obchodníci si to plně uvědomují. Aby prodali, musí jít s cenami hodně dolů. „Pro zákazníky chystáme opravdu zajímavé vánoční nabídky,“ tvrdí například šéf řetězce hypermarketů Globus Petr Vyhnálek. Většina obchodníků výši slev tají, ani Globus nechtěl kvůli konkurenci prozradit víc, každému je jasné, že i bez vánočních akcí by zákazník ušetřil pěkných pár tisíc. Například LCD televizory jsou oproti loňsku levnější o deset procent, mouka o třicet procent, cukr o pětatřicet procent.

A právě jídlo, elektronika a třeba oblečení mají dále ještě zlevňovat. Jedná se totiž o zboží, které zákazníci nejčastěji nakupují. „Mezi deset nejoblíbenějších dárků pod vánočním stromečkem patří oděvy, obuv a sportovní vybavení, zejména zimní, dále elektronika a drobné elektrospotřebiče, přístroje do domácnosti, knihy a CD. V rodinách, kde jsou děti, samozřejmě nechybí hračky,“ informovala Deník mluvčí společnosti Tesco Eva Karasová.

Pokazí Vánoce dopravci?

Naději na historicky nejlevnější vánoční nákupy trochu pošramotila páteční zpráva společnosti DB Schenker, která patří k nejvýznamnějším přepravcům na světě. Podle ní totiž výrazně podražila cena dopravy mezi Čínou, Evropou a Spojenými státy, což se může promítnout i do cen na pultech.

„Českých firem a spotřebitelů se výrazně dotkne zdražení přepravy mezi Evropou a Asií. Po této trase putuje velký objem zboží, často určeného na vánoční trh. První zdražení způsobené dopravou se tak může projevit právě o Vánocích. Zcela jisté je, že pokud dovozci nenajdou zásadní úspory jinde, projeví se zdražení i v příštím roce,“ prohlásil Tomáš Holomoucký, ředitel DB Schenker v České republice.

Češi letos utratí méně, na jídle ale šetřit nebudou

Pětina Čechů očekává, že jejich Vánoce budou skromnější než ty loňské. Šetřit přitom budou především na dárcích, za jídlo však plánují utratit přinejmenším tolik co loni. Vyplývá to z aktuálního průzkumu společnosti Unilever.

Průměrná částka, kterou lidé chtějí utratit za vánoční dárky, klesla z loňských 3667 korun na 3106 korun. Proti minulému roku se zdvojnásobil podíl těch, kteří plánují za dárky pro celou domácnost utratit méně, částku do pěti tisíc korun. „Zatímco loni se chystaly na dárcích více šetřit vyšší příjmové skupiny, letos jsou to spíše lidé s nejnižšími příjmy,“ říká Petr Hantych ze společnosti Unilever. Zároveň dodává, že lidé ze všech sociálních vrstev budou letos pečlivěji zvažovat, co chtějí nakoupit.

Více než polovina respondentů bude na Vánocích šetřit, aby mohli peníze utratit za jiné výdaje. Přes dvě pětiny (42 procent) dotázaných pak uvedly, že vánoční výdaje musí omezit kvůli nižším příjmům. Bezmála dvě třetiny (64 procent) lidí plánuje šetřit tak, že nakoupí méně dárků. Levnější dárky koupí 43 procent Čechů, společné dárky se chystá nadělit 12 procent respondentů. Jen osm procent lidí hodlá ušetřit tak, že dárky sami vyrobí.

Utahování opasků se však nedotkne svátečního jídla, za to Češi dokonce plánují utratit nepatrně více než v předchozím roce. Průměrná vánoční večeře vyjde českou domácnost na 780 korun, silvestrovské či novoroční jídlo na 900 korun. (doh)