Zástupci města od roku 2007 jednali s Jihomoravským krajem i Českými drahami o vybudování přestupního uzlu. S odpovídajícím zázemím v podobě autobusového nádraží, bezpečných přechodů pro chodce a parkovacích ploch. „V době, kdy se Letovice připojily do sítě Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje, jsme jako jednu z podmínek na kraji žádali vybudování odpovídajícího zázemí. Bylo několik variant, ale všechny ztroskotaly na penězích," uvedl letovický místostarosta Jiří Palbuchta. Jednalo se o investici mezi čtyřiceti a šedesáti miliony korun.

Mluvčí Jihomoravského kraje Monika Brindzáková upřesnila, že kraj měl zpracovanou variantu přestavby dopravního uzlu s okružní křižovatkou. Do práce se měli dělníci pustit nejpozději v roce 2020. „Následně přišlo město Letovice ve spolupráci se soukromým investorem s novým řešením, kde jsou nástupiště umístěna na plochu mezi silnicí a řekou. S tímto řešením kraj souhlasil," sdělila Brindzáková.

Do hry vstoupila letovická dopravní společnost Dopaz, která ve zmíněné lokalitě ve své režii postavila nové autobusové nádraží. Na vlastních pozemcích a částečně také na plochách města. Stálo přes třicet milionů a Letovičtí ho ve čtvrtek slavnostně otevřeli. „Stavbu nádraží provázely velké diskuze. Prostě jsme se nedomluvili, že město se na ní bude také finančně podílet. Investor přitom vybudoval něco, čeho kraj nebyl schopen. Ocení to nejen Letovičtí, ale i cestující z okolí," řekl letovický starosta Vladimír Stejskal.

Podle jednatele společnosti Dopaz Františka Zunky je nové nádraží bezbariérové se zázemím pro řidiče i cestující. Je na něm devět odjezdových stání a jedno příjezdové, výstupní. Zatím je však prázdné a autobusy dál kličkují v ucpané Nádražní ulici. „Nádraží by teoreticky mohlo fungovat hned. Ale ještě nemáme smlouvu s krajem a Kordisem, který organizuje dopravu pro Jihomoravský kraj. Kromě nás pro něj jezdí i další dopravci. Na kraji oznámíme, že stavba je hotová, a nabídneme mu nádraží k využití," poznamenal Zunka.

Že by kraj nakonec rozhodl, že nádraží nevyužije, si nepřipouští. „To by bylo hodně podivné. O tom, že ho stavíme, věděli a nikdo neřekl, nestavte ho, nevyužijeme ho. Celou dobu dávali jasně najevo, že ho chtějí. Teď ale dělají mrtvého brouka," řekl Zunka.

Aktuální vyjádření z krajského úřadu k budoucímu využití nového letovického nádraží pro integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje se Blanenskému deníku Rovnost nepodařilo ve čtvrtek získat. Kromě Dopazu zajišťuje autobusovou dopravu v okolí letovického vlakového nádraží také ČAD Blansko, ČAD Tišnov a dopravní společnost z Vysočiny.

STATISÍCE ZA STÁNÍ

Pokud je kraj na nové nádraží nasměruje, tak se jim doprava pravděpodobně prodraží o statisíce korun ročně, které nově zaplatí Dopazu za stání. „Nepopírám, že se jedná o podnikatelský záměr. Na druhou stranu naše společnost také platila sto tisíc měsíčně za stání na boskovickém autobusovém nádraží, kde je třetinové zázemí jako nyní u nás. S dalšími náklady v budoucnu musejí prostě firmy počítat. Je to i v podmínkách výběrových řízení pro kraj. Komu se to nevyplatí, jde jinam. A že bych chtěl konkurenci stavbou nádraží přetáhnout zakázky? V Boskovicích měla dopravní společnost nádraží a ve spoustě zakázek neuspěla. O tom to není," dodal Zunka.

Součástí nového nádraží je parkoviště pro šedesát aut, které bude hotové do konce dubna. Původně s ním investor nepočítal, ale nakonec se na něm dohodl s městem. Zda na něm budou řidiči platit, není jisté. „O tom, jestli se na placení parkovného bude podílet město, nebo ho zaplatí řidiči, budeme jednat. Stejně jako o majetkoprávních vztazích. Malá část pozemků, kde se stavělo, je města," doplnil místostarosta Jiří Palbuchta.