Nové vlaky RegioPanter v posledních měsících postupně nahrazují starší soupravy. Cestující se zatím ale nemohou spolehnout na to, ve kterém čase zrovna nízkopodlažní vlak pojede. „Nové vlaky jsou výborné, akorát jsem nevypozorovala, v kterých časech jezdí. A v jízdním řádu jsem to nenašla," řekla Eva Ludvíková z Adamova, která vlakem se svou šestnáctiměsíční dcerou cestuje několikrát týdně. Problémy však nemá. „Pouze jednou se mi stalo, že nebyl v okolí nikdo, kdo by mi s kočárkem pomohl. Lidé se sami nabízí, někdy je pomocníků až moc," řekla.

Podle mluvčí Českých drah Evy Šubové bude brzy přesně dané, kdy nízkopodlažní vlaky pojedou. „Prozatím fungují ve zkušebním režimu, proto nejezdí v pravidelných intervalech. V novém jízdním řádu již bude přesně stanovené, v kterých časech pojedou nízkopodlažní vlaky. Dané spoje budou označeny ikonkou vozíčkáře," vysvětlila mluvčí Českých drah. Nový jízdní řád začne platit čtrnáctého prosince.

V současnosti jsou piktogramem vozíčkáře označeny vlaky, které mají vpředu nebo vzadu zařazený modernizovaný řídicí vůz, který je přizpůsobený speciálně pro dopravu dětských kočárků, jízdních kol a osob na invalidním vozíku. „Poslední dobou jezdím vlakem častěji. Nastupování a vystupování do starších vlaků je hodně náročné," řekla důchodkyně Jindřiška Suková ze Svitávky, která už jela i novým nízkopodlažním vlakem. Pochvaluje si ho. „Výborně se tam nastupuje a je tam i hezké prostředí a příjemné posezení," chválila Suková.

České dráhy koupily celkem sedm jednotek RegioPanter, z toho dvě dvouvozové a pět třívozových. Zaplatí za ně necelých devět set třiačtyřicet milionů korun. Od poloviny prosince budou víkendové spoje ze sedmdesáti procent v nových vozech. „V pracovní dny budeme s ohledem na kapacitu zdvojovat jednotky, podíl nových vozidel tak dosáhne pětačtyřiceti procent," uvedla Šubová.

Vlaky RegioPanter mají kromě bezbariérového nástupního prostoru výsuvné pomocné schůdky pro snazší nástup cestujících v zastávkách bez vysokých nástupišť. Vozy jsou klimatizované a vybavené zařízením wi-fi pro připojení k internetu. Jedna toaleta je bezbariérová a nachází se tam i sklopný pult pro přebalování kojenců.

Částečně nízkopodlažní jsou také vlaky Regionova, které jezdí na trase Brnem a Blanskem a mezi Skalicí nad Svitavou a Velkými Opatovicemi. Při cestování staršími vlaky s vyšším nástupem mohou cestující při nástupu či výstupu požádat o asistenci vlakový personál.

MARIE TOMISOVÁ