V čem byla stavba silničního mostu v Blansku specifická?

Byla náročná po technická stránce. A také tím, že jsme se potýkali s nedostatkem materiálu. V první fázi stavbu ovlivnila epidemie koronaviru a později válečný konflikt na Ukrajině. Byli jsme závislí na dodávce oceli z hutí z ukrajinského Mariupolu. Materiál z jiných částí světa nevyhovoval. Náš dodavatel oceli to nakonec obchodně vyřešil a potřebné množství dorazilo i v době války.

V pátek slavnostně otevřeli nový most v Blansku.
Nový most v Blansku už slouží lidem. Stavbu za 350 milionů brzdil covid i krize

Museli jste se obejít i bez části ukrajinských dělníků, kteří se vrátil do vlasti bojovat…

Ano, ale ve finále se nejednalo o tak zásadní množství dělníků, zvládlo se to.

Technicky velmi náročný musel být i samotný výsuv rozměrné ocelové konstrukce mostu, je to tak?

Ano. Museli jsme vymyslet vlastní způsob výsuvu a vyřešit technický problém ohledně geologického podloží v okolí mostu. Založení výsuvné dráhy nešlo podle daného projektu provést. Když jsme začali most zakládat, přišli jsme na to, že podloží je jiné, než s jakým počítal geologický průzkum. Kvůli tomu jsme museli přistoupit k jiné technologii založení výsuvné dráhy. Původně měla být položená na stávajícím povrchu, nakonec se vrtaly hodně hluboko velkoprofilové piloty.

Nové osvětlení mostní konstrukce i zábradlí na lávce pro pěší aktuálně získává přemostění na Staré Blansko. Foto: se souhlasem Města Blansko
Práce na přemostění pokračují. Provoz na Staré Blansko omezí natírání konstrukce

Samotný výsuv jste pak museli provést v noci…

To byl asi nejvíce krizový moment celé stavby. Těsně před výsuvem projektant při statickém dopočítávání nařídil dodatečné zajištění dočasných konstrukcí na mostě. Výsuv jsme museli posunou asi o dva týdny a udělat ho v době, když už po trati jezdily vlaky. Jediným řešením byly několikahodinové intervaly v noci.

Nový most se musel stihnout postavit do konce roční výluky na trati Brno – Blansko. Tlačil vás čas, řešili jste nedostatek materiálu, chybějící dělníky, měli jste velké problémy s terénem. Jak se pod takovým tlakem vašemu týmu pracovalo?

Někdy to bylo opravdu složité, ale měli jsme tým zkušených lidí. Pod obrovským tlakem jsme byli denně všichni, ale nakonec se vše zvládlo a most je v provozu. Budu na tuto dominantní stavbu vzpomínat v dobrém, stejně jako na ostatní. I přes tu enormní dlouhodobou zátěž.