Podle prvotních informací policistů neměl sražený chodec na sobě reflexní prvky. Navíc šel v doprovodu dalšího muže po pravé straně silnice zády k přijíždějícímu autu. Druhý z dvojice pěších ze střetu vyvázl bez zranění.

Jen několik dní předtím odvážela pohřební služba mrtvého důchodce, kterého večer srazilo osobní auto v katastru obce Bořitov na Blanensku na silnici I/43. „V obou případech na sobě sražení chodci podle všeho neměli reflexní prvky a byli oblečení do tmavého. Pohybovali se mimo obec. Míru zavinění bude posuzovat soudní znalec,“ řekl Deníku Rovnost policista Petr Vala.

Už šest let přitom chodci mají povinnost nosit reflexní prvek, pokud se za snížené viditelnosti pohybují mimo obec po krajnici nebo okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením. „Za nedodržení této povinnosti mohou lidé dostat na místě pokutu až dva tisíce korun,“ dodal policista.

Staršího muže srazilo u Šebetova auto, chodec střet nepřežil.
Tragédie u Šebetova: staršího muže tam srazilo auto, chodec střet nepřežil

Podle odborníků má řidič, který potká chodce v noci v černém oblečení, zhruba osmnáct metrů na přiměřenou reakci. Při rychlosti kolem sedmdesáti kilometrů za hodinu musí za necelou vteřinu provést manévr a zabránit srážce. „Za takových podmínek tak záleží z velké části na náhodě, zda k tragédii nedojde. Pokud je ale chodec vybaven reflexním prvkem, zvyšuje se vzdálenost, na kterou je řidič schopen rozeznat ho, až na dvě stě metrů. Při zmíněné rychlosti sedmdesát kilometrů za hodinu už to poskytuje dost prostoru, aby se motorista chodci bezpečně vyhnul,“ stojí na webu ministerstva dopravy.

Bez reflexního pásku na batohu nebo alespoň na ruce po tmě nevyráží ven například Pavel Svoboda z Blanska. „Je to minimum, co můžu udělat pro své bezpečí jako chodec. V obchodě s dětskou obuví jsme pásky a samolepky prodávali také. Rodiče je pro děti kupovali celkem dost,“ řekl muž.

Smutná bilance za čtvrtek na jihomoravských silnicích. Čtyři chodci skončili pod koly aut, dva z nich zemřeli.
Černý den pro chodce na jihu Moravy: čtyři uvízli pod koly aut, dva zemřeli

Tragicky skončil nedávno také střet šestaosmdesátiletého muže s autem v Brně. Kolem poledne přecházel šestiproudou silnici v Olomoucké ulici. Sanitka ho odvezla ve vážném stavu do nemocnice, kde večer zemřel. Letos se jednalo už o třetí podobnou oběť na jihomoravských silnicích, to je stejné číslo jako za poslední tři roky dohromady.

Ke všem třem tragickým střetům navíc došlo v rozmezí jednoho únorového týdne. „Chodci patří v silničním provozu k těm nejzranitelnějším. Často se podle toho ale nechovají. Nepoužívají za tmy reflexní prvky, riskantně přecházejí na rušných místech nebo vstupují na přechody bez rozhlédnutí těsně před projíždějící auta. To je že chodec má na přechodu absolutní přednost je nebezpečný mýtus. Velmi zrádné je také používání sluchátek. Za špatného počasí ještě v kombinaci s kapucí pak chodci přicházejí o důležitý smysl,“ dodal policista Vala.

Nehody zaviněné chodci v Jihomoravském kraji

2018

133 nehod, dva mrtví, 17 těžkých zranění
ze 133 nehod bylo 119 v obci
25 chodců pod vlivem alkoholu
děti – 42 nehod, bez usmrcení, 2 těžká zranění

2019

145 nehod, 1 mrtvý, 17 těžkých zranění
ze 145 nehod bylo 133 v obci
27 chodců pod vlivem alkoholu
děti – 57 nehod, bez usmrcení, 6 těžkých zranění

2020

81 nehod, 2 mrtví, 10 těžkých zranění
z 81 nehod bylo 76 v obci
12 chodců pod vlivem alkoholu
dítě – 38 nehod, bez usmrcení, 3 těžká zranění

2021

88 nehod, bez usmrcení, 9 těžkých zranění
z 88 nehod bylo 80 v obci
16 chodců pod vlivem alkoholu
dítě – 33 nehod, bez usmrcení, 2 těžká zranění

2022
Tři mrtví chodci. Olomoucká (Brno), Bořitov a Šebetov (Blansko) – míru zavinění posuzuje soudní znalec.