Vystavené Velorexy se od sebe navzájem zpravidla výrazně odlišují. Nemají pouze jiné barvy, ale často také odlišné tvary a různá vylepšení. „Vzniklo mnoho typů podobných nezvyklých vozítek. Výhoda je, že Velorex využívá díly běžné u osobních automobilů nebo motorek. Relativně snadné jsou pak opravy oproti jiným vozítkům, kde si třeba bez znalosti sváření hliníku neporadíte,“ popisuje předseda Fan clubu Velorex Ivo Fajman, který je také dlouholetým organizátorem akce Velorex Blansko.

Ke svým vozítkům na třech kolech se jejich současní vesměs starší uživatelé dostávali různými cestami. Často přitom naráželi na posměch a nepochopení jejich okolí. „Svůj Velorex jsem si koupil už před třiceti lety. Stál mě tři tisíce korun, což tehdy nebyly malé peníze. Manželka z toho samozřejmě nadšená vůbec nebyla, hadrák totiž lidé považovali v minulosti za auto pro chudé. Zůstal mi ale až dodnes a nyní to je sběratelský kousek,“ vypráví jeden z pyšných majitelů.

Vstupní hala na vlakovém nádraží v Blansku.
Opravy železnice mezi Brnem a Blanskem jsou o krok blíž. Začít mají za rok

Návštěvníci akce řidiče Velorexů obdivují. Na náměstí Republiky přicházejí postupně po desítkách i celé houfy zvědavců. „O Velorexu jsem slyšela poprvé ve filmu Vrchní prchni. Na první pohled vypadal směšně, ale něco mě na něm už tenkrát fascinovalo. Je skvělé, že takovéto akce jejich majitelé organizují, protože se s těmito vozidly člověk obvykle nesetká,“ komentuje akci Petra Štěpničková. Hadráky zkrátka poutají pozornost.

Zastavit je náročné

Jízda s Velorexem v běžném provozu přitom není snadná a přináší řidičům mnohá úskalí. „Pro běžného řidiče je problematické zvláště brždění. My většinou v souvislosti s tím říkáme, že Velorex vlastně nebrzdí, ale spíše zpomaluje. To pak ovlivňuje zdánlivě banální úkony jako zastavení před přechodem pro chodce,“ potvrzuje Fajman. Zkušení majitelé však svá vozítka ovládají bez problémů. Nejdříve spořádaně parkují, aby se pak rozjeli v průvodu Blanskem a bavili kolemjdoucí. Myslí přitom ale stále na udržování rozestupů právě kvůli zpomalování.

Sjezdy hadráků mají v Blansku velkou tradici. Organizátoři věří, že to takto zůstane a majitelé se se svými vozítky sejdou v Blansku znovu i v hojnějších počtech, jak tomu bylo v uplynulých letech před koronavirovou krizí.

Systém Amatérských jeskyň je největším jeskynním komplexem v České republice.
Našli je utopené za čtyři dny. Uplynulo 50 let od tragédie v Amatérské jeskyni