Na vzdálenější nástupiště se příchozí dostanou podchodem po strmých schodech. Ty navíc podle cestujících v zimě nebo po dešti kloužou a cesta po nich je delší. Služební přechod mohou  využít v nutných případech po ohlášení a při doprovodu výpravčího. Jako například rodiče s kočárky nebo invalidé.

Jedná se o letitý problém, který však po nedávné rekonstrukci železničního koridoru, zvýšení počtu vlaků a jejich rychlosti nabývá na intenzitě. A neštěstí visí ve vzduchu. „Co máme dělat? Žena o holích ty schody prostě nesejde a žádný výtah pro invalidy tady není. To máme lézt přes koleje po drátech nebo jak? Tak jsme udělali přestupek, no a co, budeme v novinách. O obyčejné lidi nikomu nejde. Že jsme mohli zavolat výpravčího, aby nás bezpečně převedl? O té možnosti nevíme,“ rozčiloval se ve čtvrtek krátce po zdolání kolejiště starší muž v doprovodu ženy o holích.

Zdroj: Deník/Jan Charvát

Mezi druhou a půl třetí odpoledne tam podobně přešlo přes trať asi deset lidí. Neodradila je ani policejní hlídka, která nástupiště monitorovala. „Není tady výtah. To je snad vtip v dnešní době. Jak se máme s koly a těžkou bagáží dostat do vlaku? O přestupku víme, cedulí se zákazem vstupu jsme si všimli, ale riskli jsme to. Víc to komentovat nechci. Jméno vám neřeknu,“ reagoval jeden z dvojice mužů, kteří ve čtvrtek odpoledne spěchali v Blansku na vlak se silničními koly.

Děti na koloběžkách

Vzápětí se stejnou cestou vydala po příjezdu osobní soupravy skupinka několika dětí. Na koloběžkách a se skateboardem. „Hele, je tady zákaz vstupu, ale ten neporušujeme, protože přece jedeme,“ měl jasno jeden z hochů. Jeho hláška však zanikla v hlučném troubení expresu, který prosvištěl několik vteřin za nimi z opačného směru a vzápětí si skupinku převzala policejní hlídka.

Podle železničářů, které Deník na místě oslovil, si tudy cestu zkracují denně desítky lidí. V létě pak přibývají návštěvníci zatopeného lomu. Se jménem situaci ale nikdo komentovat nechtěl. „Lidi upozorňujeme a vyháníme z kolejiště. Policie je pokutuje, ale nepomáhá to. Denně jich tu načerno přejde určitě přes stovku, možná víc. Jsou to šílené počty. Odvykli si, že tu rok nebyly vlaky. Těch tu nyní jezdí víc a vyšší rychlostí. Navíc souběžně. Je otázkou času, kdy se něco stane. Občas dá někdo vědět, že chce převézt přes koleje, ale takových lidí je v porovnání s těmi, co vstupují do kolejiště, minimum,“ poznamenal jeden z drážních zaměstnanců.

Obchodní centrum Poříčí otevřelo v Blansku na konci června.
VIDEO: Nové obchodní centrum v Blansku? Nakupujícím chybí toalety a lávka

Podle zástupců Správy železnic je současná situace ve stanici Blansko neudržitelná. Na místo proto instalovali kameru a uvažují o dalších krocích. V podobě dalšího a zvýrazněného výstražného značení a možná i o mechanických zábranách. „Stává se, že cestující brání odjezdu vlaku tím, že ve chvíli rozjezdu přecházejí v kolejišti. Navíc pokud ve stanici stojí vlak, při cestě v kolejišti přes něj neuvidí, že za ním souběžně projíždí expres. A ten ze stokilometrové rychlosti určitě neumí zastavit na místě. Následky pak bývají fatální,“ okomentoval aktuální stav na webu města Blanska Patrik Švec z brněnského oblastního ředitelství Správy železnic.

To Deníku potvrdil i jeden z vlakvedoucích, který přes Blansko pravidelně jezdí. „Lidi před mašinou mám na tom přechodu prakticky denně. Chci se rozjet a někdo tam zrovna přechází. Je to velmi nepříjemné,“ řekl muž. Jméno zveřejnit nechtěl, redakce ho zná.

Kontroly policistů

Prostor začali namátkově ve větší míře kontrolovat v posledních týdnech policisté. Ti za poslední měsíc pokutovali více než dvacet lidí. Na místě mohou za přestupek udělit blokovou pokutu do výše tisíc korun. Ve správním řízení se může vyšplhat až do výše deset tisíc korun. „Kolej tu přechází i řada školáka a studentů. Se sluchátky na uších a s mobily v rukou. V silničním provozu máme preventivní akci s názvem Bez uší neslyšíš, bez očí nevidíš. Tu chceme v září rozšířit na blanenských školách i o rizikové situace právě na železnici,“ informovala policejní mluvčí Lenka Petrželková.

Zdroj: Youtube

V Blansku a jeho okolí dochází ke střetu osob s vlakovými soupravami každý rok. Výjimkou byla nedávná dlouhodobá výluka na trati. Podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy evidují železničáři v této lokalitě za posledních pět let třináct podobných událostí. „Naposledy došlo ke střetu vlaku s osobou ve stanici Blansko v polovině letošního července. Nedávno tam pak projíždějící expres málem zachytl dva lidi, kteří se chystali přejít přes služební přechod. Tragédii zabránila včasná reakce výpravčího,“ sdělil Gavenda.

Modernizace stanice

Řada místních se pozastavuje nad tím, že se ve zmíněné vlakové stanici při nedávné rekonstrukci koridoru za několik miliard korun nevybudoval bezbariérový přístup k nástupištím. „Nerozumím tomu. Okresní město, hlavní nádraží. Proč se tu při výluce neudělal bezbariérový přístup k nástupištím a výtah? I vzhledem k situaci a nehodám co tu jsou. Jsem zvědavá, jak se to bude řešit za provozu. Současný podchod je problematický. Dlažba v něm klouže,“ poznamenala jedna z místních Eva Musilová.

Výšková budova v centru Blanska.
Výškovou budovu v centru Blanska čeká restart. Má nabídnout skoro sedmdesát bytů

Blanenský starosta a současně náměstek jihomoravského hejtmana pro dopravu Jiří Crha uvedl, že na kritickou situaci město Správu železnic opakovaně upozorňovalo a železničáři o ní vědí. „Správa železnic nyní připravuje kompletní modernizaci stanice Blansko v řádu 100 milionů korun. Samostatně pouze bezbariérový přístup není podle jejich zástupců za stávající situace možné zajistit,“ sdělil blanenský starosta. K modernizaci by mělo dojít však nejdříve až za několika let.