Přes hodinu čekala včera v hale blanenského hlavního nádraží Alexandra Frýzová. „Je tu zima, určitě by bylo lepší, kdyby si člověk mohl sednout někam do tepla, dát si v klidu třeba čaj, posedět,“ míní cestující, která přijela autobusem z Petrovic. Ta vzpomněla i doby, kdy v hale stál novinový stánek. Včera seděla v chladné hale a stejně jako ostatní cestující hleděla na nevyužitý prosklený přístěnek či nápojový automat. Jediný zdroj možného občerstvení.
„Automat asi dva měsíce nefungoval. Chtěl jsem si tu tehdy ráno dát kafe, místo toho jsem ve vlaku málem usnul,“ sdělil zase Dušan Vintr z Blanska a ukázal nahoru nad východ k nástupišti. „To telefonní číslo mluví za vše,“ pousmál se. V reklamě na restauraci má telefonní kontakt pouze čtyři číslice.
Ve večerních hodinách se vydávají do haly nádraží ukrýt před mrazem bezdomovci a opilci. „Chodí sem večer pořád. Poslední případ se stal tento týden. Většinou jsou pod vlivem alkoholu, občas obtěžují cestující. Ti si chodí stěžovat,“ popsala Edita Nespěšná, která sedí v pokladně. Nespěšná i její kolegové v takových případech volají městskou policii. „Když je strážníci vyvedou, za pět minut jsou zpátky. Pak je musíme vyhazovat my s výpravčím. Je to pořád dokola,“ dodala.
Dalším problémem je zima. Té cestující neuniknou ani uvnitř haly. „Hala je celá prosklená, jsou tu vysoké stropy. My topíme, ale je to zbytečné,“ je bezradná Nespěšná. Té se chodí cestující i ptát, kde si mohou koupit pití, noviny nebo jídlo. Nezbývá, než dojít na nedalekou čerpací stanici nebo do novinového stánku.
V proskleném přístěnku, kde se dřív prodávaly noviny, by měla vzniknout prodejna pečiva. „Čekali jsme dva roky, než vyprší pronájemní smlouva předchozímu uživateli. Domluva s Českými drahami trvá dlouho. Prodejnu jsme chtěli mít dávno hotovou,“ uvedl Jaroslav Klemš z Pekáren Blansko. Firma by chtěla v nádražní hale zřídit prodejnu s pečivem, kde by si cestující pochutnali i na chlebíčku nebo teplé kávě. Nyní však vypadá prázdný prostor oblepený otrhanými plakáty nevábně.
Podle Lubomíra Křivánka ze správy majetku Českých drah je věc v jednání. „Blanenské nádraží normy o výpravčích budovách splňuje,“ sdělil s tím, že železniční stanice musí mít prostor pro čekání, úschovnu zavazadel a toalety pro veřejnost. Příliš velká blanenská hala byla postavená v dobách socialismu. Tehdy prošlo nádražím v Blansku podstatně více lidí.
„Pokud by měl zájem nějaký investor, je možné se domluvit. V některých případech jsme problém vyřešili tak, že jsme strop snížili vestavěním dalšího podlaží,“ míní Křivánek.