Neustálý hluk, nepříjemný zápach z výfuků a nemožnost přejít silnici. To denně zažívají lidé žijící v obcích, přes které vede silnice I/43.. „Projíždí tady obrovské množství aut, často je velmi obtížné silnici přejít,“ popsala Květa Rampulová z Lipůvky, přes kterou takzvaná silnice smrti vede. Podle lidí z Blanenska pomůže jen stavba nové rychlostní silnice R43. Stát sice její přípravu nezastavil, ale stavba v dohledné době určitě nezačne.

O stavbu R43 dlouhodobě usiluje Svazek obcí pro výstavbu rychlostní komunikace R43. Loni v srpnu zástupci Svazku předali ministerstvu dopravy petici, ve které přes devět tisíc dvě stě lidí žádalo o urychlení výstavby. Lidé se začali pod petici podepisovat poté, co vyšlo najevo, že stát počítá se zahájením stavby R43 až v roce 2024.

Podle tajemnice Svazku Miluše Rozkošné ministerstvo na petici odpovědělo. „Z odpovědi plyne, že ve střednědobém horizontu nejsou na tento projekt peníze,“ uvedla Rozkošná.

Předsedou Svazku je starosta Boskovic Jaroslav Dohnálek. Ten nečekal, že díky petici na ministerstvu zásadně změní názor. „Důležité hlavně je, aby pokračovaly přípravné práce, aby se už spustilo územní řízení,“ řekl Dohnálek. Ten doplnil, že petice však určitě svůj význam měla. „Toto téma se více medializovalo, petice si všiml i ministr dopravy, což je rozhodně dobře,“ míní.

Další protest zváží

Jestli i v letošním roce chystá Svazek nějakou akci, nechtěl Dohnálek zatím prozradit. „Uvidíme, jak se bude situace dále vyvíjet. Na případném protestu se musíme společně dohodnout se všemi členy Svazku,“ dodal.

Vesnici Lažany nynější silnice I/43 de facto rozděluje na dvě části. Starosta Lažan Vlastislav Hemzal je i pro radikální řešení. „Někteří lidé z obce například navrhovali úplně zastavit dopravu. I já bych se nejspíš k tomuto řešení připojil. Život ve vesnici, kde denně projede pětadvacet tisíc aut, z nichž velkou část tvoří kamiony, je opravdu těžký. Navíc se zde stalo už mnoho nehod, při kterých někdo zemřel,“ uvedl Hemzal. Podle něj se Lažanští každoročně účastní pochodu za výstavbu silnice. Podle starosty je v Lažanech současnou situací ohrožena i kvalitní podzemní pitná voda. „Máme zde významné zdroje zdroje vody. Silnice s takovým provozem, jako je na I/43, by tudy vůbec neměla vést,“ doplnil.

Jak sdělil Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva dopravy, na projektu výstavby rychlostní komunikace R43 se stále pracuje. „V části úseku silnice Kuřim až Svitávka je hotová studie EIA, která vyhodnocuje vliv této stavby na životní prostředí. Tato studie se bude v letošním roce připravovat v úseku Svitávka až Staré Město a ministerstvo dopravy na ni vyčlenilo dva miliony korun. Poslední úsek, jižní, se bude dělat v dalších letech,“ řekl Novák.

Silnice v podstatě kopírující trasu plánované R43 se měla stavět již za druhé světové války. Projektu se proto také přezdívá Hitlerova dálnice.