Jinak auta úředníci z evidence vymažou, znova už nepůjdou přihlásit a nesmějí na silnici. Auta mohou lidé dodatečně zapsat do registru bez pokut. „Zatím máme v polopřevodu asi dva tisíc šest set aut. Motoristé už je začali postupně přihlašovat, ale určitě nepřijdou všichni. Spousta lidí to ani nemá zájem řešit," řekl Michal Knecht z oddělení dopravněsprávních agend na blanenském městském úřadu.

Řada motoristů nechávala auta v polopřevodu například kvůli tomu, aby se vyhnuli poplatku za ekologickou daň, kterou při prodeji auta platí nový majitel. Ta byla až deset tisíc korun. Jiní s nimi nejezdí a nevyřadili je z evidence. Rozebrali je třeba na náhradní díly nebo sešrotovali a nemají doklad o ekologické likvidaci. „Dříve musel nový majitel auto přihlásit do registru do deseti dnů. Držení vozidla v polopřevodu delší dobu bylo protizákonné, přesto příslušné úřady ve většině případů za takové jednání nepokutovaly," uvedl mluvčí České kanceláře pojistitelů Aleš Povr.

V současnosti je v republice přes sedm set tisíc aut bez aktuálního majitele. Pro řidiče ministerstvo dopravy připravilo na internetové stránce dokonceteregis­traci.cz, kde si po vložení čísla malého technického průkazu hned ověří, zda je jejich auto přihlášené.

Do konce června

Pokud majitel vozu zjistí, že v polopřevodu je, měl by co nejdříve navštívit úřad. „Do konce června po něm nebudeme chtít žádné pokuty. Děláme to proto, abychom evidenci vozidel vyčistili," řekl ČTK ministr dopravy Dan Ťok. Úřad totiž nemá jasno v tom, kolik aut z uvedených sedmi set tisíc stále fyzicky existuje. Podle odhadů jich ale může být zhruba polovina.

V rozporu se zákonem je ale i majitel, který auto v polopřevodu do konce června dodatečně nepřihlásí a nechá ho z databáze zmizet. Místo toho, aby jej nechal sešrotovat. I v tomto případě bude úřad podle Ťoka postupovat benevolentně, a pokud takovýto majitel vozidlo nepřihlásí, nehodlá jej ministerstvo postihovat. „Tento způsob používají například lidé, kteří se zbavili vraku tím, že jej rozebrali a dali do šrotu po jednotlivých částech. Dnes už ale nejsou schopni dodat doklad o ekologické likvidaci vozidla," dodal ministr.

Od července už nepřihlášený vůz přihlásit nepůjde a nesmí na silnici. „S tím souvisí i zánik pojištění. Pokud by řidič způsobil s podobným autem dopravní nehodu, pak se může dostat do velkých problémů. Pojišťovna po něm může chtít i miliony za náhradu škod," dodal Povr. Pokud lidé s takovým autem přesto vyjedou, riskují pokutu v řádech desítek tisíc. A navíc přijdou o řidičák.

Od začátku roku platí také nová pravidla pro přepis aut. Ten musí předchozí a nový majitel udělat společně v jeden den na úřadě, kde je auto do té doby evidováno. Nebo v zastoupení prostřednictvím plné moci s ověřenými podpisy. Pokud jsou z různých měst, je to pro ně často problém. „Já takhle nedávno prodal svoji škodovku. Pro mě to až taková komplikace nebyla, na úřad bych stejně musel. Ale zájemce musel přijet docela zdaleka a chodit po úřadech tady místo u sebe doma. Pro mě jako prodávajícího je to ale lepší. Auto se okamžitě přepíše na nového majitele a já mám klid," řekl Petr Novotný z Blanska.

Před časem totiž prodal rodinné auto a nový majitel ho na sebe nepřepsal. Novotného pak pojišťovna upomínala o nezaplacené povinné ručení. „Musel jsem pak dokládat, že jsem auto odhlásil a mám vše vyřízeno. Byl to pro mě zbytečný stres a lítání po úřadech," dodal muž.