Osmadvacetileté Miroslavě Kubíčkové ze Senetářova už čtyřikrát museli v zubních ordinacích sepsat počty zdravých a zaplombovaných zubů do zdravotních složek. Tolikrát totiž změnila svého stomatologa.

„Od zubařky, ke které jsem docházela v dětství, jsem přešla do Blanska. Tehdy jsem tam pracovala, takže to bylo pro mě dostupnější. Musela jsem se však objednávat minimálně měsíc dopředu, proto jsem se zaregistrovala u jiné zubařky,“ zavzpomínala Kubíčková.

U nové zubní lékařky v Blansku však nebyla spokojená. „I když jsem k ní šla s malým kazem, vždy mi zub úplně rozvrtala. Takto by mi postupně zničila všechny zuby,“ vypočítávala nepříjemné zážitky Kubíčková. Proto se zase vrátila ke své dětské zubařce.

Tmavé amalgámové plomby. Rodinné zlato lesknoucí se při úsměvu v pětce vlevo nahoře. Chybějící přední zub. Tomu už je dnes konec. Pacientům už základní ošetření nestačí. Odmítají se smířit ve čtyřiceti letech s vyndávacím chrupem ve skleničce na umyvadle a s večerním šišláním. Vyžadují po svých lékařích také kosmetické úpravy chrupu. A to stojí čas i peníze. „Lidé po nás požadují i jiné zákroky než dříve. Třeba bílé plomby,“ potvrdila blanenská stomatoložka Jitka Hanáková.

Na časově náročnější péči však počet stomatologů nestačí. Mnohým proto visí na dveřích ordinace cedule: Nepřijímáme nové pacienty. „Mám pořád plno. Proto přibírám opravdu jen ty, pro které je obtížné dojíždět jinam. Například maminky na mateřské nebo důchodce,“ uvedla Danuše Semrádová, zubní lékařka ze Sloupu.

Jitka Hanáková pacienty nikdy neodmítá. „Myslím, že je prvotní povinností zdravotníka zbavit pacienta bolesti. Proto jsem vždycky ošetřila každého, kdo ke mně přišel,“ prohlásila stomatoložka. Nevýhodou jsou ale delší objednací doby. „Na ošetření, které není nezbytné, si pak pacient musí počkat třeba měsíc,“ dodala Hanáková.

Pacientům, kteří často mění zubaře, říkají stomatologové turisté. Podle stomatoložky Jitky Hanákové má však každý pacient právo zvolit si svého zubního lékaře. „Když jsem nespokojená třeba s kadeřnicí, tak taky přejdu jinam. I pacient si přece může vybrat, kdo mu ošetří zuby,“ míní Hanáková.

Permanentní stěžovatelé, kteří nejsou spokojeni s žádným ošetřením, a tak putují od lékaře k lékaři, se jí ale také moc nezamlouvají. Podle ní si potíže s chrupem často způsobují lidé sami nedostatečnou péčí o něj.

Nedostatek zubních lékařů je způsobený také nákladným studiem a drahými přístroji, které si stomatologové musí pořídit. „Studium je finančně náročné, proto nás do ročníku přijali jen asi šedesát,“ potvrdila čerstvě vystudovaná zubařka Petra Kučerová z Lysic.

K výběru povolání ji inspirovala její maminka, rovněž zubní lékařka. „Naštěstí po ní jednou ordinaci převezmu,“ je ráda Kučerová.