Linku provozuje Oblastní charita Blansko. Dosud tam mohli zájemci zavolat pouze v pracovní dny od sedmi do dvaadvaceti hodin. „Dříve jsme už měli nonstop provoz, ale pak byl omezen. Usilovali jsme o něj znovu, protože přibývalo hovorů hlavně pozdě večer. Lidé popisovali, že v noci jsou úzkostné stavy nejhorší a oni se nemají na koho obrátit," vysvětlil vedoucí linky Miroslav Doležel. Nepřetržitý provoz je nyní možný díky dofinancování z Ministerstva práce a sociálních věcí. Na blanenskou linku důvěry mohou volat lidé z celé České republiky.

V Česku existují různé linky důvěry, které jsou zaměřené třeba na děti nebo oběti domácího násilí. Na tu blanenskou se může obrátit kdokoliv s jakýmkoliv tématem. „Lidé k nám nejčastěji volají kvůli nesnázím spojeným se samotou, vyloučeností ze společnosti, problémům ve vztazích. Předvánoční doba a období svátků jsou zvlášť pro osamělé lidi náročnější, cítí se ještě více sami," uvedl Doležel.

1 500Asi tolik hovorů přijali na blanenské lince důvěry v minulém roce. Obsluhuje ji šest proškolených pracovníků.

Linka není bezplatná, volající platí cenu běžného telefonního hovoru. Kdo nechce nebo nemůže za hovor zaplatit, může využít bezplatné volání přes aplikaci Skype. To je ale možné pouze od dvou do šesti hodin odpoledne.

Na blanenské lince důvěry se střídá šest pracovníků, kteří jsou absolventi kurzu krizového telefonického zásahu. Jejich jména není možné zveřejnit. „Je to určitě náročná práce. Člověk nemá toho druhého před sebou, nevidí ho, musí mu poradit přes telefon. To považuji za nejsložitější. Nejhorší je, když volá někdo, kdo přemýšlí nad sebevraždou, to je hodně vážné téma," řekla jedna z pracovnic.

Tato práce má podle ní velký smysl. „Aktivně volajícímu naslouchám a společně se zamýšlíme nad tím, co pro něj mohu udělat. V té chvíli se snažím být s tím člověkem a to je to hlavní, co potřebuje. Lidé často říkají, že si o svém problému dřív neměli možnost s nikým promluvit," dodala žena.

Službu považuje za užitečnou například Michal Klíč.

„Podle mě dokáže pomoct lidem v krizových situacích, a to především těm, kteří se bojí někomu svěřit se svými problémy. Já bych ji asi nevyužil, své trable si většinou nechávám pro sebe nebo je řeším s přáteli. Ale člověk nikdy neví, jak mu bude, pokud se mu přihodí něco opravdu vážného," řekl muž.

Linka důvěry v Blansku v minulém roce přijala přes patnáct stovek hovorů.

KATEŘINA ŠTEFKOVÁ