Tehdy pomocí něj pracovníci Správy a údržby silnic (SÚS) přemostili část zřícené silnice. O třináct let později stojí tento „provizorní most“ stále na svém místě. Kromě několika oprav se na něm nic nezměnilo.
„Tato záležitost se řeší přes deset let. Snažíme se tlačit na vyšší místa, aby se s tím něco dělalo. Most je starý a nevyhovuje. Bohužel stavba nespadá pod nás,“ povzdechl si starosta Holštejna Martin Hájek.
Dnes most výrazně přesluhuje a povolení k jeho užívání vyprší v roce 2010. „Důvody, proč nevyhovuje, jsou v podstatě dva. Prvním je výrazně snížená nosnost do tři a půl tuny. Druhým je drnčení vozovky. Ta totiž rozechvívá ocelovou konstrukci a v kontextu s okolím pak vydává docela slušný hluk. Proto je tu snížená povolená rychlost,“ vysvětlil geolog Správy Chráněné krajinné oblasti Moravský kras Antonín Tůma.
Ne všichni však pravidla dodržují. „ Několikrát jsme na to upozorňovali, ale nic se v podstatě nezměnilo,“ tvrdí Hájek. Zástupci policie mu oponují. „Nemáme dostatek lidí na to, abychom si dovolili tam nechat celý den hlídku. Tento most sledujeme nepravidelně. Za přestupek dostane řidič pokutu do dvou tisíc korun a bude mu odečten jeden bod,“ řekl policejní tiskový mluvčí Miroslav Kovařík.
Právě strach z bodového postihu nutí řidiče hledat jinou cestu. „Dřív tam občas někdo projel, ale dneska už si to nikdo nedovolí. Ztráta řidičáku totiž pro profesionála znamená ztrátu zaměstnání,“ je přesvědčený Josef Pernica, jednatel společnosti, která převáží materiál z kamenolomu Malá dohoda do sídla firmy v Lipovci. Výjimku ze zákazu projíždění těžších automobilů mají pouze zásobovací auta a autobusy.
Ačkoli stávající most prodělal již několik oprav, definitivní řešení je zatím v nedohlednu. „Ve fázi příprav je návrh, podle kterého by byl současný most nahrazen novým o délce sedmdesát pět metrů. Další možností je ho uzavřít a vybudovat obchvat,“ prozradila vedoucí technicko-správního úseku Správy a údržby silnic Blansko Eva Zouharová.
Obchvat by se zamlouval geologům. „V těchto místech se nachází přírodní fenomén krasového ponoru, kterým začíná podzemní systém Amatérské jeskyně. Ten je největší u nás. Obrovský most by byl výrazným zásahem do přírody,“ je si jistý Tůma. „Trvalý most je jediným možným řešením. Obchvat je dle mého názoru už jen z finančního hlediska absolutně nemožný,“ oponuje starosta Holštejna.
Na to, jak dopadnou jednání, netrpělivě čekají i někteří podnikatelé. „To, že nemůžeme přes most jezdit, je pro nás značně nevýhodné. Prodlouží se nám tak trasa o nějakých dvanáct kilometrů,“ postěžoval si Pernica.