Dlouhá léta naštvaní řidiči projížděli přes poničené dřevěné desky a na úzkém mostě si vzájemně dávali přednost. „Už dávno tam měl stát nový most, protože tenhle je v katastrofálním stavu. Člověk tam jede se strachem, že si od nějakého vystouplého hřebíku propíchne pneumatiku,“ potvrdil současný nevyhovující stav Tomáš Vintr z Lipovce.

Teď se zdá, že bezmála dvacetileté provizorium definitivně skončí. Na jaře příštího roku silničáři starý dřevěný most rozeberou a místo něj nechají postavit ocelový o délce téměř osmdesát metrů.

Zároveň udělají zbrusu nový povrch na téměř šesti kilometrech silnice od rozcestí U Kaštanu až po křižovatku pod vysílačem Kojál. „Momentálně řešíme především pozemkové úpravy, bohužel jejich zapsání se kvůli centralizaci katastrálního úřadu protahuje. Pak musíme získat stavební povolení. Vše snad stihneme do konce letošního roku, aby se na jaře toho příštího začalo stavět,“ zadoufal Antonín Kopecký z blanenské Správy a údržby silnic, který má přípravu stavby na starost.

Oprava silnice a vybudování mostu se rozdělí minimálně na dvě etapy. Už jen kvůli omezení silničního provozu a s ním spojenými uzavírkami. „V první fázi položíme povrch od křižovatky U Kaštanu až po Holštejn a postavíme most. Jen projekt pro jeho stavbu je naplánovaný na čtyři měsíce. Až poté se pustíme do zbylého úseku silnice. Kompletní dokončení se dá očekávat v roce 2013,“ prohlásila vedoucí technicko-správního úseku blanenské Správy a údržby silnic Eva Zouharová.

Brána do krasu

Plánovaná výstavba, jejíž celkový rozpočet se bude pohybovat okolo 120 milionů korun, těší starostu Holštejna Martina Hájka. „Konečně bude z této strany důstojný vstup do Moravského krasu. Ten si ho po tolika letech trápení už vážně zaslouží. Navíc věřím, že nový most se stane i zajímavou dominantou v okolí,“ pronesl Hájek, který za opravu dlouhá léta bojoval.

Společnou řeč se silničáři a ochranáři našel až nad projektem, jehož realizace se zaplatí z peněz Regionálního operačního programu. „Jsem rád, že jsme vybrali právě tohle řešení. Přemýšlelo se i nad obchvatem, ale těžko si dokážu představit, že někdo zaplatí půl miliardy za stavbu tohoto typu,“ dodal Hájek.

Variantu s novou silnicí mimo tu původní dříve prosazovali i ochranáři. Z jejich pohledu byla výstavba mostu příliš velkým zásahem pro okolní krajinu Moravského Krasu. „Vždycky je lepší, když se chráněné území nachází v relativním klidu. Současný most stojí přímo nad jeskyní Nová Rasovna. Ten nový má mít založení podstatně dál, takže už nebude docházet k bezprostředním otřesům po průjezdu aut. Dá se říct, že plánovaný projekt je výsledkem kompromisu,“ uvedl geolog Správy Chráněné krajinné oblasti Moravský kras Antonín Tůma.

Kromě ochrany přírody má stavba nového mostu i ryze praktické důvody. Šířka toho současného nedovoluje průjezd dvou aut zároveň, navíc jeho nosnost je jen do tří a půl tuny. Výjimku ze zákazu mají pouze zásobovací auta a autobusy. „Starý most měl povolení k užívání do roku 2010, které jsme prodloužili. Do výstavby nového musí ještě vydržet. Každoročně ho opravujeme. Vyměňujeme zchátralé desky, natíráme je a dotahujeme šrouby. Po rozebrání most vrátíme původnímu vlastníkovi, což je Ředitelství silnic a dálnic České republiky,“ vysvětlila Zouharová.

#nahled|https://g.denik.cz/67/b3/holstejn_most_navrh_denik_flash_big.jpg|https://g.denik.cz/67/b3/holstejn_most_navrh.jpg|Nový most u Holštejna.#