Podle něj přípravu stavby obstarají Blanenští. „Schválili jsme jakýsi jízdní řád pro další kroky. Projektovou přípravu včetně vyřízení všech potřebných povolení zajistí město Blansko. Kraj z toho zaplatí polovinu. Vítáme samozřejmě návrh města, že vykoupí pozemky a vybuduje příjezdové cesty včetně zelených ploch," přiblížil náměstek hejtmana pro dopravu Roman Hanák.

Kraj se pak postará o stavbu mostu. Přesné rozdělení nákladů na přeložky inženýrských sítí ještě není stanoveno. „Rozdělíme je až podle skutečných nákladů," dodal Hanák.

Nový silniční most na Staré Blansko bude měřit téměř sto padesát metrů a propojí hlavní blanenský tah Svitavská s ulicí Brněnskou. Stane se tak na úrovni křižovatky s Fügnerovou ulicí. „Chceme, aby všechny pozemky, které stavba zasáhne, patřily městu. Na jejich výkup máme v rozpočtu připravených sedm milionů," uvedl starosta Blanska Ivo Polák.

Důležitá čísla
- 7 milionů korun je připraveno v rozpočtu města na výkup pozemků
- 1/3 pozemků už město zajistilo
- v roce 2018 má být dokončena projektová příprava
- 8 metrů bude široká vozovka silničního mostu
- 180 milionů korun bude stát silniční most na Staré Blansko

Blanenští zastupitelé už odsouhlasili výkup asi třetiny pozemků. „Se zbývajícími vlastníky jednáme. Až na jednoho majitele, kde předpokládáme, že bude domluva obtížnější, máme tato jednání před dokončením," pokračoval blanenský starosta.

Za nejzazší termín uzavření výkupů považuje rok 2018. Do té doby má být připravena i projektová dokumentace na nový most. Ten má podle studie, z níž bude vycházet i zpracování projektu, stát zhruba sto osmdesát milionů korun. Stavět se však nezačne před rokem 2020.

Než se Blanenští přes most poprvé projedou, budou si muset ještě několik let počkat a vydržet jízdu přes koleje v Rožmitálově ulici. „Pro pěší je u přejezdu podchod. Ale kvůli autům je potřeba, aby se most na Staré Blansko postavil, a to co nejdříve," řekla u přejezdu Blanenskému deníku Rovnost Kateřina Němcová.

Podle jízdního řádu odjíždí z Blanska za hodinu i osm vlaků. A závory tak hlavně ve špičce musí poměrně často zastavit dopravu na silnici. „Jsme z Dolní Lhoty a tam je to podobné. Sotva přejedeme trať tady, přijedeme k přejezdu ve Lhotě a čekáme znova," uzavřel Petr Němec.Problémový železniční přejezd v Blansku má nahradit most. Ilustrační foto.

Dlouhé čekání na přejezdu však brání kromě osobních aut také průjezdu sanitek a hasičů. A to je v případě, že jde o život, problém. Oklikou přes Olešnou je to totiž na Staré Blansko mnohem dál. „Někdy jde o vteřiny, abychom dojeli včas. Už se nám několikrát stalo, že jsme při výjezdu do Starého Blanska nebo na Hořice museli u přejezdu stát. Naposledy i při loňském cvičení, kdy jsme si ověřovali dojezdové časy," přiblížil velitel blanenských hasičů Roman Opluštil.

Ve stejné pozici je i záchranná služba nebo policie. „Všichni si uvědomujeme, že vyřešit tento problém je pro Blansko důležité a zásadní, protože především složky záchranného systému z hlediska provozu železnice mají na Staré Blansko velmi obtížný přístup," potvrdil problematický stav blanenský starosta.