„Bude to masakr a myslím si, že i souboj s časem. Opravovaný úsek je dlouhý a je na něm obrovské kvantum práce. Nové mosty, opravy tunelů, sanace svahů, nové nádraží v Adamově a další technicky náročné úpravy. Na trati je také spousta oblouků, takže pokládka kolejiště nebude určitě jednoduchá,“ řekl ve středu na místě jeden z dělníků, který si nepřál zveřejnit jméno.

Část prací už odstartovala na přelomu léta a podzimu. Vlakové soupravy nyní ve velkém na staveniště převážejí bagry, pojízdné betonárky a další techniku. Ta už začátkem tohoto týdne zcela obsadila vlakové nádraží v Adamově na Blanensku. Dělníci se tam po vymýcení přilehlých svahů pustili do budování přístupových cest a v těchto dnech do postupné demolice drážních objektů. „Po zahájení výluky a přerušení vlakové dopravy ve stanici dojde na demolici části výpravní budovy a v té zbývající začne revitalizace,“ přiblížil postup prací Jan Parchanski, projektový manažer společnosti Swietelsky Rail CZ.

Ta rozsáhlou rekonstrukci adamovského nádraží zajišťuje pro Správu železnic. Práce za 834 milionů korun potrvají celý příští rok a z části zasáhnou i do roku 2023. Parchanski uvedl, že nákladný projekt zahrnuje obnovu kolejiště stanice, vybudování dvou nových nástupišť s bezbariérovým přístupem a lávku nad tratí do Hybešovy ulice. „Cestující se na ni z nástupišť dostanou výtahy nebo po schodech. Součástí stavby je také modernizace vnitřních prostor výpravní budovy se zázemím pro cestující a výstavba parkoviště pro třicet aut. Také se vybudují a rozšíří opěrné a protihlukové stěny,“ upřesnil.

Na začátku roku 2023 se cestující na na jihu Moravy dočkají také moderních vlaků. Kraj investuje do sedmatřiceti nových souprav zhruba šest a půl miliardy bez daně. Většinu nákladů pokryje dotace z Evropské unie. Obslouží hlavně páteřní linky S2 z Brna do Blanska a Křenovic horního nádraží a S3 z Brna do Tišnova a Hustopečí. „Nové vlaky dorazí na jih Moravy do konce příštího roku. Cílem je zejména zvýšit kvalitu osobní vlakové dopravy v kraji,“ sdělila nedávno mluvčí Jihomoravského kraje Alena Knotková.

Mezi Brnem a Blanskem nyní při výluce přepravují cestující autobusy. Velké problémy s tím mají lidé, kteří chtějí nastupovat v blízkosti vlakové stanice Babice nad Svitavou. Přestože ve výlukovém řádu figurovala, autobusy tam nezastavují. K provizorní zastávce totiž měla výhrady policie. „Je to velký bizár. Takovou dobu se výluka připravuje a teď tohle. Že tu autobusy nebudou stavět, jsem se dozvěděl až v neděli při startu výluky. Jak se mám dostat do práce v Brně? Vlakem jsem tam byl za patnáct minut. K autobusu do sousedních Bílovic nad Svitavou nás teď vozí pan domácí, u kterého u trati bydlíme. Je nás víc. Při cestě zpět pak prosím řidiče autobusu, aby u babického pensionu Pod Ronovem zastavil. Někteří jsou hodní, ostatní jedou nekompromisně dál až do několik kilometrů vzdáleného Adamova,“ řekl například jeden z tamních obyvatel Martin Placher.

Podle zástupců společnosti Kordis, která v kraji koordinuje integrovanou dopravu, zmíněný problém řeší. V jednání je v této lokalitě vybudování dočasné autobusové zastávky pod bývalou léčebnou dlouhodobě nemocných.