„Genetickou metodou čtení učíme prvňáky od letošního roku. Úroveň čtení žáků se snažíme stále zlepšovat, ve druhé a čtvrté třídě děláme pravidelné prověrky čtení, pomocí kterých zjišťujeme, jak pokročili, naši pedagogové jezdí na různá školení, kde se dozvídají o nových metodách. A na jednom takovém je zaujala právě genetická metoda čtení,“ přiblížil ředitel školy Pavel Dočekal.

Genetickou metodou tak od letošního školního roku učí ve Sloupě v obou prvních třídách. A podle učitelů jsou výsledky už vidět. „Děti se nejdřív učí číst velkými písmeny. Do konce listopadu zvládnou abecedu, pak přechází na nácvik malých písmen a po Novém roce už začínají číst,“ popsala užití metody Petra Bufková, která ve Sloupě učí prvňáčky.

Podle ní nejde jen o rychlejší a efektivnější způsob učení, ale i o snadnější porozumění významu slov. „Žáci už od začátku nečtou slabiky, ale celá slova, přičemž se klade důraz na jejich obsah a na takzvané tvořivé psaní. Dítě si už tak velmi brzy dokáže samo podepsat třeba výkresy, přečíst různé nápisy, spojovat slova a za pár měsíců napsat třeba i krátký dopis učitelce o tom, jak prožil rozdávání vysvědčení,“ pochvaluje si pedagožka.

Genetickou metodou by chtěli ve Sloupě učit prvňáky číst i v příštím roce. Přestože ještě není ve školách příliš rozšířená, nejedná se o žádnou novinku. Její základy pochází už ze začátku dvacátého století. „Metodu tehdy představil ve své čítance Josef Kožíšek, za totalitního režimu byla ale vytlačená metodou slabikovaní, školy se k ní proto začaly navracet až po převratu,“ doplnila Bufková.

Jestli jsou žáci školy ve čtení úspěšní, si vyzkouší i letos na jaře. „Chystáme totiž aprílovou školu, ve které si například žáci osmé nebo deváté třídy vyzkouší, jak ve čtení pokročili od doby, co dělali prověrky na první stupni,“ nastínil ředitel.