Rozpočet bude schodkový. S příjmy ve výši 14,3 miliardy a výdaji 15,8 miliardy korun. Rozdíl zhruba jeden a půl miliardy korun plánuje vedení kraje dokrýt úvěrem a přebytky z minulých let. „Po dvou letech je tu konečně normální rozpočet. Poprvé totiž máme větší jistotu toho, jaké budou příjmy a co nás čeká,“ uvedl hejtman Jan Grolich.
Jihomoravský kraj dá v roce 2023 nejvíce peněz na vlaky, podpoří ale i další oblasti.Zdroj: Infografika: Deník/Markéta EvjákováOpoziční zastupitel Milan Vojta ale vytknul nízkou podporu investic. „Tuto stránku bychom si dovedli představit silněji zafinancovanou. Investice jako takové, to je téměř bezedná jáma, tam je možné uplatnit téměř jakékoliv prostředky,“ pronesl Vojta.
Deník přináší přehled nejdražších investic, které letos Jihomoravský kraj plánuje.
Dvouvozová vlaková souprava Moravia.Zdroj: se svolením KÚ JmK
Nové vlaky se jmény odrůd vinné révy
Jižní Morava získá celkem jednatřicet čtyřvozových vlakových souprav s 333 místy k sezení a šest dvouvozových jednotek se 146 místy k sezení. Mohou dosáhnout rychlosti až 160 kilometrů v hodině. Jednotlivé soupravy dostaly jména po odrůdách vinné révy, například Pálava nebo Fratava.

Vlaky Moravia budou stát celkem více než šest a půl miliardy korun. Dotace z Evropské unie pokryje 5,5 miliardy, zbytek doplatí kraj ze svých peněz. „V rozpočtu pro rok 2023 počítáme se ziskem dotace 3,3 miliardy korun,“ uvedl hejtman Grolich. Výdaje na vlaky budou 4,3 miliardy, kromě dotace kraj rozdíl dokryje z úvěru.
Nákupem vlaků byly zatížené i rozpočty v předešlých letech, opoziční zastupitel Vojta přesto pořízení souprav nelituje. „Je správně, že kraj bude mít vlastní vlaky, které bude dále pronajímat. Některé už jsou v provozu, takže dodávka je rozprostřena do více období,“ reagoval Vojta.
Nové základny záchranářů
Nové výjezdové základny krajské záchranné služby vzniknou v příštích měsících v Kyjově a Veselí nad Moravou na Hodonínsku, Mikulově na Břeclavsku, Boskovicích na Blanensku a v Bučovicích a Slavkově u Brna na Vyškovsku. U všech z nich se jedná o doplacení novostavby třípodlažní budovy pro potřebu jedné či dvou výjezdových skupin záchranářů.

Stavby začaly loni, dokončit mají řemeslníci všechny budovy tento rok. „Budování nových výjezdových stanovišť patří k naší permanentní snaze o zlepšení pracovních podmínek pro naše záchranáře. Jedná se o důležitou složku krajského integrovaného záchranného systému,“ sdělil při jarním zahájení radní Jiří Kasala.
Na tento projekt kraj vyhradil částku 155 milionů korun. Dosavadní prostory už jsou podle záchranářů nedostačující.
Peníze do středních škol
Několik stovek milionů korun investuje vedení kraje v příštím roce do školství. Celkem 120 milionů bude stát modernizace budovy Střední průmyslové školy chemické v Pionýrské ulici v Brně. Necelých sto milionů činí příspěvek brněnské Střední průmyslové škole a Vyšší odborné škole v Sokolské ulici. Použitý bude na obnovu fasády a střech školy. „Jde o památkově chráněný objekt,“ sdělil náměstek hejtmana pro oblasti vzdělávání, zdravotnictví a strategie chytrého regionu Jiří Nantl.
Jednasedmdesát milionů pak vyhradilo vedení kraje na nové moderní dílny pro praktickou výuku budoucích tesařů a truhlářů v Hodoníně. Původní dílny tam v roce 2021 zdevastovalo tornádo tak, že hasiči museli zbytky stavby strhnout. Jejich nová podoba dostane podpis brněnského architekta Tomáše Havlíčka, který s ateliérem Letající inženýři obsadil medailové příčky v odborných soutěžích s kulturními domy v sousedním Rohatci a Ratíškovicích.
Projektant pročítá se zajímavým dřevěným skeletem. „Plášť je sice poměrně jednoduchý, ale tvarovaný do střídavých vikýřů podobně jako na spolkovém domě v Ratíškovicích. Objekt je pojatý ale i trochu didakticky z oborů, které tam budou učit,“ přiblížil architekt. Denní světlo má do budovy pokryté zřejmě antracitovým kabátem vstupovat především shora, ale okna se budou střídat i po stranách.