Kvůli novému asfaltu je nutné starý povrch odfrézovat. U mikrokoberců stačí odstranit jen minimální vrstvu. Zhruba centimetr. Na odfrézovanou část se poté položí stejně nízká vrstva mikrokoberce. „Touto formou opravíme v kraji čtyři úseky silnic druhé a třetí třídy,“ upřesnil Hanák.

Na Blanensku půjde o čtyři a půl kilometru silnice mezi Brťovem a Černou Horou, na Vyškovsku o jeden a půl kilometru dlouhý úsek mezi Habrovany a Olšany.

Zástupci kraje levnější technologii chválí. Na Blanensku s ní po loňské zkušenosti s novým mikrokobercem za tři a půl milionu korun v úseku mezi Blanskem a Šebrovem-Kateřinou zdaleka tak spokojení nejsou. „Povrch je hrbolatý, na krajnicích se drolí, pásy koberce na sebe špatně navazují,“ stěžoval si nedlouho po podzimním položení vrstvy jeden z řidičů Radek Pukl.

Blanenští silničáři kvalitu odvedené práce reklamovali a firma PDC Simost zhruba před měsícem položila nový povrch. „Jeho stav teď sledujeme,“ vyjádřil se vedoucí Správy a údržby silnic na Blanensku Miloš Bažant.

Podle ředitele firmy Martina Kočího je hlavním důvodem vzniku hrbolů a drolení nevhodná teplota. „Na dobré přilepení mikrokoberce je potřeba mít venku nad dvanáct stupňů Celsia. Krátce poté, co jsme loni dokončili práce, ale přišlo období velmi nízkých teplot,“ hájil se Kočí.

V roce 2016 pokládali stejný povrch i na cestu mezi Vyškovem a Drnovicemi. Bez problémů vydržel jen rok. „Před dvěma týdny se nám z Vyškova ozvali, že je povrch místy poškozený. Vyšleme tam proto dělníky, aby situaci ověřili a opravili,“ oznámil Kočí.

Ten má za to, že je lepší silnice opravovat pomocí klasických asfaltových koberců. „Technologie mikrokoberců není určená na dlouhodobou údržbu silnic. Prodlužuje životnost asi o tři až pět let. Na silnice by mělo jít mnohem více peněz, ty však nejsou,“ uvedl Kočí.

O opravách
· Na opravy silnic pomocí mikrokoberců dá kraj 16,5 milionu korun.
· Na Blanensku půjde o 4,5 kilometru mezi Brťovem a Černou Horou.
· Na Vyškovsku tak opraví úsek 1,5 kilometru mezi Habrovany a Olšany.