Na Blanensku si tyto audity nechalo před časem udělat vedení Boskovic. V Blansku chod úřadu a možné úspory dlouhodobě hledají pomocí standardizovaného systému a externích lektorů vlastními silami. „Města dostávají na výkon statní správy stále méně peněz. Starostové se snaží šetřit, kde se dá také v oblasti samosprávy. Chtějí zmapovat náklady na provoz úřadů a efektivně nastavit práci úředníků tak, aby ušetřili,“ řekl Jan Blecha z brněnské firmy Icontio, která se personálními a procesními audity zabývá.

„Za poslední měsíc jsem měl na toto téma zhruba třicet schůzek se starosty měst. Většina z nich se připravuje na změny ve státní správě, které zřejmě nastanou po Novém roce,“ dodal Blecha.

Vlnu personálních auditů na radnicích odstartovala právě připravovaná delimitace, při které se od Nového roku počítá s masivním přesunem úředníků ze sociálních odborů radnic pod správu úřadů práce. „Personální a procesní audit jsme si nechali udělat před časem. Začátkem roku jsme museli z úsporných důvodů propustit několik úředníků. Potřebovali jsme zjistit, zda po těchto krocích můžeme fungování úřadu zlepšit a případně najít ještě další úspory. Zjednodušeně řečeno jsme chtěli vědět, kdo co z úředníků dělá a kolik to stojí,“ řekl starosta Boskovic Jaroslav Dohnálek.

Lektoři v Blansku

K prvnímu lednu přijdou kvůli chystanému přesunu úředníků ze sociálních odborů pod správu úřadů práce na boskovické radnici o zaměstnání tři lidé. Další propouštění vedení města podle Dohnálka zatím neplánuje. „Výsledky auditu naznačily, že další úředníky propouštět nemusíme. Půjde jen o přesuny několika lidí mezi jednotlivými odbory. Do budoucna uvažujeme o tom, že podobný audit uděláme i v příspěvkových organizacích, které zřizuje město. V současnosti totiž musíme hledat úspory opravdu všude,“ dodal Dohnálek s tím, že na audit město získalo dotaci z Evropské unie.

V Blansku spoléhají při hledání úspor při chodu úřadu na standardizovaný systém CAS a externí lektory. „Procesní a personální audit si tak v podstatě děláme sami. Ono je jednoduché říct, že na radnici je spousta zbytečných úředníků, a propustit třeba z oddělení cestovních dokladů dva lidi. Jenže pak budou zase fronty lidí až ven. Musíme hledat kompromis mezi tím, jaké máme prostředky, a co za ně můžeme lidem nabídnout,“ řekl tajemník blanenské radnice Josef Kupčík.

Ten zároveň připomněl, že v nejbližší době chce blanenská radnice porovnat svoji strukturu úřadu a náklady na jeho provoz s městy, která disponují rozsahově podobnou agendou. „Pořád slyšíme, že radnice mají nadstav úředníků. Od roku 2003 jsme však snížili stavy o šestnáct úředníků. A přitom administrativy stále přibývá,“ dodal Kupčík.

Pro menší města je personální audit většinou příliš nákladný. Jejich cena totiž začíná na desítkách tisíc korun. „Jsme malý úřad s třiceti úředníky. Po konzultaci s vedením města jsme usoudili, že personální audit je pro nás, s ohledem na výši nákladů, nevýhodný. Podle mého názoru by na menších úřadech měl efektní fungování úřadu a hledání úspor zajistit tajemník. Ve větších městech je to samozřejmě něco jiného,“ poznamenala tajemnice letovické radnice Naděžda Lorenčíková. „Na nákladech na naši samosprávu se samozřejmě snažíme šetřit, ale je to složité. Administrativy přibývá a spíš bychom potřebovali posílit než propouštět,“ dodala Lorenčíková s tím, že o propouštění úředníků letovická radnice neuvažuje.