Ze všech předmětů jí na maturitním vysvědčení svítí samé jedničky. „Myslím, že zvládnout se to dá. Důležitá je poctivá příprava a začít s ní včas. Ve většině předmětů jsme v průběhu roku měli testy na maturitní otázky. To mi hodně pomohlo. Týden před maturitou jsem si některé říkala nahlas patnáct minut, abych věděla, kolik toho budu muset říct," popsala Borková. Ne všichni ale maturitu zvládli tak dobře. Někteří dokonce zcela pohořeli.

Jako například maturanti, kteří studovali obor zdravotnický asistent na Obchodní akademii a Střední zdravotnické škole v Blansku. Z pětadvaceti žáků neprošla u státní části zkoušky celá třetina třídy. „Možná je to i tím, že studenti tohoto oboru mají dva dny v týdnu ve třetím i čtvrtém ročníku praxi v nemocnicích, zatímco ostatní tento čas tráví v lavicích. Teoretické znalosti pak hůř dohánějí," uvedla ředitelka školy Svatava Dvořáková.

Praktickou část maturity ale podle ní složili všichni. „To je rozpor tohoto oboru. A důkaz toho, že všichni naši studenti mají empatii a další potřebné vlastnosti, které jim umožňují vykonávat náročnou profesi ve zdravotnictví. Na druhou stranu jsou na ně kladeny stejné nároky jako na studenty gymnázií," upřesnila Dvořáková.

Velmi dobře si ale u státní maturity vedli studenti oboru obchodní akademie, kde neuspěl jeden žák, a ekonomického lycea, kde maturitu neudělali dva žáci. „Obecně se dá říct, že ti, kteří maturitu neabsolvovali úspěšně, podcenili přípravu. Neuvědomili si, že tato náročná zkouška jednou přijde. A že znalosti, které nebudou postupně získávat v průběhu celého studia, jim budou chybět," vysvětlila Dvořáková.

Na Střední pedagogické škole v Boskovicích dopadly státní písemné maturity dobře. To se ale nedá tak úplně říct o ústní části zkoušky. „Ze tří maturujících tříd složili v jedné maturitu všichni a z dalších dvou tříd neuspělo celkem dvanáct žáků. Nezvládli například češtinu nebo profilové předměty," zhodnotila ředitelka školy Hana Hortová.

Velmi dobře si studenti podle ní vedli například v cizích jazycích.

Na Střední škole technické a gastronomické v Blansku maturovalo přes dvacet studentů. Dvacet procent z nich u zkoušky dospělosti neuspělo. Ředitel školy Pavel Dvořáček je ale s jejich výsledky spokojený. „Na veřejnosti si všichni stěžovali na státní test z českého jazyka. V naší škole ho ale všichni zvládli. Všichni byli úspěšní i v cizích jazycích. Pouze dva studenti neuspěli v matematice. Ve školní části pak jeden žák nezvládl praktickou zkoušku z elektrických měření," přiblížil Dvořáček.

Škola věnuje přípravě studentů na maturitu náležitou pozornost. „Pro studenty čtvrtého ročníku děláme přípravný kurz z češtiny. U maturit je to pak znát. V cizích jazycích jsou naši žáci úspěšní dlouhodobě," upřesnil Dvořáček.

Na výbornou dopadly maturity na gymnáziu v Blansku, kde maturovalo šestadevadesát žáků. „Ve státní části jedna studentka neuspěla z matematiky. V češtině a cizích jazycích žádný problém nebyl. O něco hůř dopadly maturity v profilové části, ve které neuspělo sedm studentů. Podcenili přípravu," uvedl ředitel gymnázia Radek Petřík.

To, že na gymnáziích i středních odborných školách jsou státní maturity stejné, považuje za zcela přirozené. „Pokud má být maturita také vstupenkou na vysoké školy, tak nevidím důvod, proč by neměla být totožná," zhodnotil.