Poslední pololetí středoškolského studia. To v pondělí oficiálně začalo pro mnoho mladých lidí z Blanenska. V květnu se bude drtivá většina z nich potit při maturitní zkoušce. Také tentokrát zní ze škol kritika její státní varianty.

Zkoušku z dospělosti má před sebou například Michaela Večeřová, která studuje na blanenském gymnáziu. „Do všech předmětů se učím po celou dobu průběžně. Od začátku studia se připravuji na každý test, takže si všímám, že se otázky opakují. Rozhodně jsem nechtěla začít jednotlivé kapitoly učiva hrotit až o svatém týdnu," usmála se osmnáctiletá dívka.

I kvůli státním maturitám skončí jí i jejím spolužákům pololetí už na konci dubna. „Nedá se říct, že bychom v následujících několika měsících nějak výrazně upravovali osnovy. Jako přípravu k maturitě jsme totiž pojali celý čtvrtý ročník. Především v maturitních předmětech se žáci zaměřují na učivo, které musí zvládat. Ve státní části maturity je čeká zkouška z českého jazyka a buď matematiky, nebo cizího jazyka. Druhá, takzvaná školní část bude zaměřená všeobecně," uvedl ředitel blanenského gymnázia Radek Petřík.

Večeřová si k češtině přibrala matematiku. „Líbí se mi, jak jsou tyto předměty pojaté. U cizího jazyka jsem měla pochybnosti. Zdá se mi, že státní testy jsou spíše o rychlosti. Na přemýšlení zbývá málo času, což mi nevyhovuje," přiznala studentka.

Dlouhé týdny

Ani její ředitel není s podobou státních maturit spokojený. „Obecně s jejich myšlenkou souhlasím. Ale stávající forma zatěžuje nejen žáky, ale celou naši školu. Jsou vyřešené špatně především po administrativní stránce, nehledě na to, že trvají de facto měsíc. Stejně jako v minulých letech proto voláme po jejich zjednodušení," nastínil Petřík.

Ještě méně jsou se státními maturitami spokojení ve školách zaměřených na vzdělávání odborníků. „Zase se míchají jablka s hruškami. Jednotlivé školy jsou zaměřené různě a mají jiný výukový plán. My se třeba orientujeme na odborné předměty. Je tudíž pochopitelné, že třeba test z českého jazyka je daleko snazší pro gymnazisty, kteří se tomuto předmětu více věnují," posteskla si ředitelka Masarykovy střední školy Letovice Sylvie Ducháčková.

Nějaké úlevy v tomto pololetí přesto neplánuje. „Jedeme podle pevně daných tematických plánů, takže si to ani nemůžeme dovolit. Studentům nabízíme možnost chodit do různých kroužků a doučování. Záleží na každém z nich, jak se k tomu postaví," podotkla Ducháčková.

Učitelé z Obchodní akademie a Střední zdravotnické školy Blansko mají vlastní recept na to, jak žáky co nejlépe připravit. „V následujících měsících budeme méně pracovat s učebnicemi a zaměříme se na řešení konkrétních úloh. Ale nejde jen o ně. Všichni žáci musí zapracovat na seznamu třiceti přečtených knih ze sta doporučených," řekla třídní učitelka jednoho z letošních maturitních ročníků Jana Matušková.

Všichni k maturitě?

Ruku do ohně za to, že se celá její třída k maturitě dostane, by však nedala. „Podle informací z nedávné porady to vypadá, že pár žáků má hodně problémový prospěch. Ale pro nikoho není zatím nic ztraceno," upozornila Matušková.

Ani Večeřová si není jistá, zda se všichni její spolužáci k maturitě dostanou. „Hloupý u nás není nikdo. Ale někteří mají problémy s docházkou," zhodnotila studentka.

O úspěchu studentů čtvrtých ročníků naopak nepochybují v Boskovicích. „V minulých letech u nás zkoušku z dospělosti úspěšně složili všichni. Letos to snad bude stejné. Po celou dobu studia každého žáka sledujeme, a když má nějaký problém, řešíme to s ním. V tomto pololetí se navíc maturanti nebudou účastnit žádných sportovních a kulturních akcí, aby se mohli plně soustředit na závěr středoškolského studia," vysvětlil ředitel boskovického gymnázia Jaromír Fiala.