Na oplocení neměly peníze ani České dráhy „Lom ani přilehlé pozemky nejsou naše. Na to, že tam lidé pohybem v kolejišti porušují zákon, jsme opakovaně upozorňovali policii. Proč tam neprovádí pravidelné kontroly, je otázka na ně," uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Podle policejního mluvčího Petra Nečesánka si ale železničáři na rizikové chování lidí v blízkosti dráhy na hlavním tahu Brno – Česká Třebová v poslední době nestěžovali. „Nevím o tom. Návštěvníky lomu, kteří chodí přes koleje a dopouštějí se přestupků, kontroluje a případně pokutuje městská policie. My žádnou oficiální stížnost ze strany železničářů nemáme," řekl Nečesánek.

Noví majitelé chtěli v lomu udělat zázemí pro potápěče. Jednou z podmínek ze strany železničářů bylo oplocení vodní plochy. To však ani letos kolem lomu pravděpodobně nebude. Se stavbou plotu, který by lidem zabránil ve vstupu, počítá majitel lomu Jaroslav Činčala už téměř tři roky. Ale zatím na něj nesehnal potřebných dvě stě tisíc korun. „Původní záměr trvá. Sehnat peníze ale bude poměrně obtížné. V současné době si investici do plotu nemohu dovolit," řekl ČTK Činčala. Zatopenou plochu koupil od brněnského podnikatele Leoše Přikryla, který měl s lomem podobné plány.

Na břehu vodní plochy hodlá Činčala v budoucnu vybudovat pro potápěče zázemí v podobě montovaného dřevěného domu. „Nechci se o tom bavit, nemám čas," řekl Blanenskému deníku Rovnost v tomto týdnu Činčala. V katastru nemovitostí je u jeho vlastnického podílu k lomu a sousedním pozemkům informace o zahájení exekuce.

Lom v Blansku.

Sdílnější nebyl ani jeho společník Zbyněk Joch, kterému patří polovina lomu a okolních ploch. „Nejsme povinni vydávat nějaké tiskové zprávy, co se s lomem teď děje. Můžu potvrdit jenom to, že původní záměr platí. Víc vám řekne kolega," dodal Joch.

Vlaky za zády

Stovky koupajících si v létě s přístupem k lomu hlavu nelámou. V jeho okolí totiž nejsou žádné výstražné tabule, které by je nějak omezovaly. Když tam v minulosti byly, skončily ve vodě nebo je někdo odmontoval. A kontroly policistů jsou jen namátkové. I přesto, že lidem těsně za zády jezdí vlaky, se u lomu zatím žádné železniční neštěstí nestalo. „My se do lomu jezdíme potápět už léta. Vždycky jsme si na nádraží vyřídili povolení pro vjezd autem až k vodě. Protože máme těžkou výstroj. Nikdo nás tady ale nikdy nekontroloval. Potápěčské centrum by se mi tady líbilo. Lom má úžasné podmínky pro potápění a křišťálovou vodu. Navíc je blízko Brna. Ale plot je podle mě zbytečný. Bezpečnost se tím nezvýší. Lidi budou chodit k vodě pořád. Pokud tam nebude stálá ostraha, plot zničí nebo ho budou přelézat," řekl potápěč Pavel z Brna, který se právě chystal do vody.

Když byl lom před lety na prodej, vedení města Blanska o něj nemělo zájem. Kvůli problematickému zajištění bezpečnosti v jeho okolí a složitému využití. „Město investovalo nemalé částky do akvaparku a také do odbahnění a úprav přehrady Palava. Provoz je nákladný. O koupi lomu jsme neuvažovali. Byl by problém zajistit, aby se tam při koupání nebo přístupu k vodě někomu něco nestalo. Ze strany města bylo jeho využití jako koupaliště nereálné," řekl před časem blanenský místostarosta Jiří Crha.