Nevěděl jsem, že si mám jízdenku označit na nástupišti. Toto slýchají průvodčí ve vlaku od lidí, na jejichž lístku integrovaného dopravního systému chybí vytisknuté datum a čas. Přestože systém využívají lidé z Blanenska už sedm let, někteří o označování jízdenek slyšeli poprvé teprve včera. Pak se diví, že si musí koupit novou jízdenku i s přirážkou čtyřiceti korun. Podle průvodčích se totiž najdou i tací, kteří systém zneužívají.

Nepříjemné překvapení čekalo na Otakara Radu ze Křtin, který se vydal minulý týden po letech vlakem. „Z Adamova jsem musel odjet pro opravené auto do servisu v Blansku. Chlapi mě přivezli na nádraží, u pokladny jsem si koupil jízdenku a nastoupil do vlaku, který hned přijel. Když jsem lístek předložil průvodčí, sdělila mi, že je neplatný, protože jsem jej neoznačil na nádraží nějakým strojkem, což jsem nevěděl,“ líčil muž. Průvodčí mu doporučila použít neoznačený lístek příště. „Za jiný jsem pak musel zaplatit čtyřikrát víc, tedy šestapadesát korun. Dlouhou dobu vlakem nepojedu, abych neporušil řád a nebyl vystresovaný tím, že mohu být černý pasažér,“ dodal Rada.

Udivené cestující potkává ve vlaku i Dagmar Kulaviaková z Rudice, která cestuje téměř každý den. „Lidé se občas diví, že si měli IDS jízdenku označit. Někteří průvodčí jim to povolí na příští zastávce, jiní jim prodají nový dražší lístek,“ uvedla. Integrovaný dopravní systém si však pochvaluje. Na jedinou jízdenku se totiž mohou cestující svézt autobusem, vlakem i tramvají. „Do malých obcí tak zajíždí i více spojů než dřív. Staří lidé se však v tomto systému orientují hůř. Nespočítají si správně počet zón a podobně,“ míní Kulaviaková.

Lístky integrované dopravy si cestující na Blanensku označují v automatech na nástupištích už sedm let. „Lidí, kteří po celou tu dobu nejeli vlakem, je opravdu minimum. Průvodčí tak často narazí na pasažéry, kteří se snaží označovací jízdenky zneužít,“ řekla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Podle ní se o to pokouší lidé všeho věku. Spoléhají na to, že vagóny jsou plné cestujících a oni se tam ztratí. „Někteří tito lidé však cestují vlakem pravidelně a průvodčí si je už pamatují, na jiné je upozorní další cestující,“ pokračovala Šubová.

Jízdu „načerno“ průvodčí prominou třeba člověku, který přijel z druhého konce Česka, takže nemá o tomto systému cestování v Jihomoravském kraji potuchy. „Pokud má někdo neoznačenou jízdenku, průvodčí jej s tím, jak to má být, seznámí, i když pokyny jsou napsané přímo na lístku. Pak lidem prodá jízdenku s přirážkou čtyřiceti korun,“ sdělila Šubová s tím, že ve vlaku se cenově výhodnější IDS lístky neprodávají. Pokud průvodčí nedbalost pasažérovi odpustí, může na to doplatit při kontrole revizora.

Někteří lidé se zarazí už při nákupu IDS jízdenky u pokladny. „Ptají se, jak s ní zacházet. Jak cestovat se informují často i lidé, kteří jezdí jen autem, jsou staří a dlouho nejeli vlakem, nebo děti, které začínají dojíždět do školy,“ řekla ze zkušenosti pokladní z blanenského nádraží, která si nepřála zveřejnit své jméno. I podle ní se najdou ti, kteří systém zneužívají. „Třeba se řídí jen podle času, po který jízdenka platí, a nepočítají už zóny, které projedou,“ dodala pokladní.