„O všech problémech, které místní vybrali, samozřejmě víme a snažíme se je řešit. Některé z nich si však žádají velké investice a jejich vyřešení není otázkou pár měsíců," řekl místostarosta Letovic Jiří Palbuchta.
Nejvíce hlasů dostalo téma podpory Masarykovy střední školy Letovice. Ta je ve městě jediná a v současnosti se potýká se stále menším počtem studentů. Reálně tak může časem hrozit, že ji zřizovatel, kterým je kraj, zavře. Podobně jako odborné učiliště ve Velkých Opatovicích, odkud se výuka před časem přesunula právě do Letovic. Na veřejném fóru a v anketě označilo tento problém sto pět lidí. „Nejdůležitější je podpořit střední školu v Letovicích. Bez ní by Letovice jako město ztratily význam," řekl například Pavel Horáček z Letovic.
K jeho názoru se přiklání i Palbuchta. „Pokud chceme, aby Letovice nějakým způsobem žily, musí tady být možnost středoškolského vzdělání a také práce. Prostřednictvím vedení základní školy se snažíme Masarykovu střední školu Letovice propagovat a informovat žáky o možnosti studia. Ve spojení jsme i s vedením střední školy. Ale většina studentů stejně odchází do Boskovic," řekl Palbuchta.
Na kole do Skrchova
Jako druhý největší problém ve městě považují Letovičtí fakt, že z Letovic do místní části Skrchov nevede cyklostezka. Cyklisté, kteří sednou na kolo a jedou po státní silnici I/43, na rušném tahu hazardují. „Rozhodně to je nejnebezpečnější úsek v regionu. Brzdí to i další rozvoj turistického ruchu. Okolní obce se snaží investovat do rozvoje cykloturistiky, ale na tomto úseku to celé padá," poznamenal v internetové diskuzi na stránkách Blanenského deníku Rovnost diskutující pod jménem Josef.
Podle místostarosty Palbuchty Letovičtí o cyklostezce směrem na Skrchov už uvažují. „Je to ale zatím jen hudba daleké budoucnosti. Tento úsek je totiž velmi problematický. Máme zatím zpracovanou vyhledávací studii, kudy by cyklostezka mohla vést, ale to je vše," přiblížil místostarosta. Podle něj by cyklostezka vedla podél silnice I/43. „Musely by se kvůli tomu rozšířit dva mosty, které v trase stojí. Jednali jsme proto kvůli tomu s Ředitelstvím silnic a dálnic, ale to na rozšíření mostů teď nemá peníze," řekl.
V potaz tak podle něj přichází ještě jedna varianta. „Uvažovali jsme, že bychom neudělali cyklostezku podél I/43, ale cyklotrasu přes Meziříčko, která do Skrchova povede zadem. To je ale také nákladné, takže v nejbližší době se této cyklotrasy nedočkáme. Reálnější pro nás v tuto chvíli je stavba cyklostezky Zboněk Letovice," dodal Palbuchta.
Za třetí největší problém ve městě považují Letovičtí vandalismus. Šéf letovických strážníků Jaroslav Halata uvedl, že největší potíže jsou se sprejery na tamním nádraží. V zimním období docházelo k poškozování dopravních značek. „Myslím si, že v Letovicích není s vandalismem takový problém, jak někteří lidé tvrdí. Spousta místních třeba říkala, že květinová výzdoba na náměstí nepřežije první víkend, a nakonec vydržela celou sezonu," poznamenal Halata.
Antonín Vrabec z jedné z letovických místních částí by zase uvítal, kdyby vedení města zapracovalo na úpravě západní části Masarykova náměstí a také na vyřešení dopravy v okolí vlakového nádraží. „Je tam šílený zmatek. Autobusy, auta, chodci. Vše na malém prostoru," řekl muž. Zřízení přestupního uzlu IDS v Letovicích je však zatím u ledu. Na padesátimilionovou akci nemají Letovičtí peníze a jednání s vedením kraje zatím k ničemu zásadnímu nevedla.